onsdag 30 december 2009

Världen


Det är något ångestladdat över alla de här tävlingarna ändå.
Varför är de det tror du?
Jag vaknar på ett hotellrum i min barndomstad på tok för tidigt och sätter mig vid datorn och tänker, "Nu jäklar" ska det in.
Nu är WPP klart och betalt. Nej, jag vet det kostar inget det är mer ett utryck.
Känslan samma år är att det är så skönt att vara färdig. Ikväll ser jag till att stänga igen svenska ÅB också.
Sen släpper jag det. Okej, jag brukar försöka vara med i Poy också men jag tar det lite senare.
NPPA brukar jag tycka är för krångligt, förra året hjälpte min kära vän Jonas Lindkvist både mig och Torbjörn Jakobsson och det resulterade ju i ett fint 2:a pris till Torbjörn Jakobsson.
Känner du igen känslan av att varje år också säga till dig själv att nästa år ska jag bli bättre.
Jag ska ta bättre bilder, göra bättre grejer men jag ska också vara färdig med alla de här tävlingarna, helst innan jul.
Känner du också igen dig i att säga just detta och så bli lika förvånad varje jul?
Nej, 2010 då är det jag som är klar tidigare med texter och allt.
Så får det bli.

9 kommentarer:

Lisa sa...

Jag förstår inte hur man ska komma in och ladda ner sina bilder. Jag har fått ett lösen men hittar det inte på sidan.
Hur gjorde du? Jag vill också bli färdig.

Lisa sa...

Jag förstår inte hur man ska komma in och ladda ner sina bilder. Jag har fått ett lösen men hittar det inte på sidan.
Hur gjorde du? Jag vill också bli färdig.

Lars D sa...

Hej Lisa

I mailet med din kod finns också en länk till den sidan du ska tanka in dina bilder till.
När du väl är där är det hur lätt som helst.
När du är klar enligt WPP så blir bilderna grönmarkerade och sen är det bara att submit.
Lycka till!

/LarsD

Lars D sa...

Förlåt Lisa, jag lyckades trycka in din kommentar två gånger på något sätt.

/LarsD

Anonym sa...

"nästa år ska jag bli bättre."

Så tänker jag oxå Lasse, och det kommer inte att bli svårt med tanke på vad jag producerat i år!!!
Skillnaden är att du driver Sveriges outstanding bästa fotoavdelning och har lyckats göra den ännu bättre.

Grattis
från Jonas Lindkvist

Anonym sa...

Håller fullständigt med dig Jonas.
Lars är unik, och i dessa tider. Det finns ju tidningar där fotograferna få mindre och mindre betydelse. Blir mer och mer deppade och tar sämre och sämre bilder. Gott Nytt År alla.
Tommy Svensson

schmunk sa...

Finns det erkänt duktiga och kända pressfotografer som aldrig tävlat med sina bilder? Förväntas man som fotojournalist att tävla?

Lars D sa...

Hej Jonas.
Tack, snälla ord kompis. Jag vet att du är med nästa år, jag känner ju dig.
Hej Tommy.
Vad gullig av dig, tack. Det är härligt att höra så fina ord av idoler med härlig inställning. Jag glömmer aldrig när vi var på knivjakt i Japan.
Hej Martin
Nej, det förväntas man inte göra men det är ett sätt att synas och alla fotografer är egon. Tyvärr kan man nog säga är det också ett sätt att få "status" inom bildvärlden. Det är ju sjukt men det fungerar mycket på det sättet. Du vet ju hur det r med tävlingar, det är ju kul också. (Om man vinner om inte annat)

Må gott och tack för att ni skickar kommentarer.
Särskilt med såna fina ord ni skickar.

/LarsD

Anonym sa...

Förväntas man tävla?

Ja och nej skulle jag svara.
När man läser Sydis och ser alla reportage och fantastiska bilder som publiceras då blir själva tidningen det bästa kvittot på att man gjort ett bra jobb.
Tyvärr finns det många tidningar som inte publicerar reportage och styr bildvalet väldigt hårt efter någon "textmänniskas ideer" . Detta ger som resultat att massor av bra bilder och rep aldrig får visas upp om man inte tävlar med dem.
Det är ju oxå därför som en sjukt stor andel av vinnarbilderna publiceras för första gången när de tagit pris och tidningarna plötsligt vill visa hur duktiga de är.

Hälsn Jonas Lindkvist

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden