måndag 1 februari 2010

Måndagsbio


Idag så började bildredaktionens nya fritidsaktivitet, måndagsbio.
Första måndagen i varje månad ses vi i ateljén och kollar film tillsammans.
Idag såg vi filmen om Georg Oddner och jag blir lika glad varje gång jag ser den.
Han var inte bara en duktig fotograf utan en så genomhygglig människa och det har Troell lyckats fånga fint i detta porträtt.
Han säger så bra saker.

-Man belastat med åren av erfarenheter, som spärrar intuitionen. När man var yngre gick man bara på det.

- Det fina och svåra med att vara fotograf är att allting, precis allting är motiv, det gäller inte bara att se det utan att formulera det så att man får ett förhållande till det man ser.

- När jag blir gammal så ska jag sitta här i mitt burspråk och titta ner på den lilla fina parken och så ska jag fotografera folket som vallar sina hundar. Det är ungefär vad jag ska göra när jag blir gammal.

Georg gick tyvärr bort hösten 2007.

Idag var vi sju stycken som kom och jag hade poppat popcorn och IDK hade köpt choklad.
Jag hade hoppats på några till och nej, det är inte bara de unga som kommer, snarare tvärtom.
Roligast är när Thomas som redan sett filmen "offrar" en måndagskväll med sina arbetskamrater.
Respekt.

Kanske min vän Torbjörn har rätt i att jag skulle använda min tid till annat på måndagskvällar, jag vet inte.
Men när jag kommer hem har jag ett fint mail i min mailkorg om hur bra det är att jag fixar sånt här.
Okej, tänker jag, då kör vi på ett tag till, det var bästa belöningen det.
Tack.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden