måndag 27 augusti 2012

Bilder i huvudet?

Ibland, ganska ofta har jag kollegor som vill göra vissa saker som egentligen inte låter sådär jättebra.
- Gör det, säger jag så du får ur det ur huvudet.
Har du en idé som du tror på så måste du göra den.
Om du inte gör det så växer den till en succé i ditt huvud. Det blir bara bättre och bättre på något sätt tills du faktiskt gjort det och gått vidare.
Ibland går det bra och ibland blir det sådär.
Men du kan gå vidare.
Enligt ett rykte jag hört så plåtade Jens Assur en tjurfäktning under OS i Barcelona 1992.
Nu framkallade han det i fixet istället så det blev inget.
Det ska vara det bästa Jens har gjort.
Såklart.
Ja, du fattar tanken va?

I helgen ville jag ta en bild jag haft i huvudet ett tag om jag säger så. Jag har gjort många friidrotts-SM under åren. 
2007 fick jag pris för bilden här under som Årets Sportbild i Årets Bild.
Den bilden är egentligen ett misslyckande och det kan ju låta lite väl kaxigt kanske men det är inte så jag menar. Tanken var att jag skulle ta den bilden jag tog i helgen som du ser överst i det här inlägget.
Men min kamera som jag då hade i en Ewa Marinpåse flöt upp som en kork.
Jag sprang ut och letade stenar som jag stoppade in men det hjälpte inte.
Tyvärr.
Startskottet gick och jag bestämde mig för att ligga nära det där vattenhindret och höll ner kamerans så långt som armarna räckte.
Jag såg ingenting och tryckte bara av hej vilt när tjejerna passerade.
Det blev Årets Sportbild alltså. 

Nu har jag bytt upp mig när det gäller vattengrejen så nu tänkte jag att jag hade chansen.
Nu använder jag en Ikelite.
Problemet är att det är svårt att trycka av en kamera som ligger på botten av en liten bassäng när du själv står på land så att säga.
Men jag fick hjälp av snälla, snälla Andreas Hillergren att bygga en sladd åt mig så nu kan jag faktiskt koppla in mig på min Ikelite som kanske ligger på botten någonstans.
Du ser kameran på botten av vattenhindret här nedanför.


Jag kom rätt tidigt på lördagen för att sätta dit den ordentligt.
Några vaktmästare engagerade sig där jag stod i bara kalsongerna i det kalla vattnet.
Några på läktaren som börjat följa stavhoppet fnissade gott åt mig hörde jag.
En av vaktmästarna berättade att på ett tidigare SM i Sollentuna var det en kille som låg med en påse och plåtade och jag tror det blev Årets Sportbild, berättade han.
- Jaha, vad roligt sa jag.
Sen berättade jag att det var jag och så skrattade vi åt det.

Från min kamera går det alltså en sladd upp till en sändare som du ser på bilden här nedanför.
På sändaren finns det en avtryckare som jag alltså kan trycka av kameran med.
Eller så använder jag en annan sändare att trycka av den med vilket jag gjorde eftersom jag också plåtade med en annan kamera.


Men varför blev det så luddigt då, frågar du dig?
Är det lite coolt kanske?
Ja, jag vet inte.
Jag och Jonas Lindkvist snackade lite om det över en kopp te innan avfärd.
Det är svårt med vatten som bryts. Det kan vara så att kameran ligger för djupt, men det kan också vara så att det hade varit lättare om det var ännu djupare. Det kan också vara så att eftersom det är en konvex glasbubbla på min kamera så ställer det till det. 
Ewa Marinepåsen är det en platt och rakt glas.
Men eftersom den där påsen sumpade en kamera för min kollega Johan Bävman så hoppar vi ändå den grejen.

Har jag fått ur bilden ur huvudet då?
Njaeee... kanske inte riktigt. Det hade varit roligt att testa den med ett rakt glas och se om det är det.

SM 2013 går i Borås förresten. 

8 kommentarer:

Joel Marklund sa...

Jag tror faktiskt inte det har att göra med om glaset är rakt eller konvext. Jag satte en Ewa Marine-påse långt ner i vattnet på DN-galan en vecka tidigare och jag tyckte inte heller jag fick till det. Jag hade förinställt skärpan innan men när jag såg bilderna efteråt förstod jag att jag borde ökat fokusavståndet ganska mycket. Det är ju som du skriver svårt med vatten som bryts. Det bästa vore ju att sätta skärpan när kameran väl ligger på sin rätta plats. Och det är ju inte helt enkelt...

Adam Pretty satte en kamera under något mästerskap så som du hade din placerad och det blev grymma bilder. Jag har för mig att den kamera han använde har konvext glas.

Det är min lilla teori i alla fall ;)

BRUNTE (Lars Brundin) sa...

Fantastisk bild den översta. Jag gillar den skarpt...Det svåra måste ju vara att plåta andra sporter så man får samma effekt...Men det finns ju akvarium dom du kan ha på mållinjen på, typ, 100 metersloppet :)))

Lars D sa...

Hej Joel
Jo, det stämmer. Adam har också ett konvext glas till sin men om jag minns rätt var den bilden tagen på kvällen med ett annat ljus och då tror jag inte man har samma problem med brytningen.

Det är spännande det där. Svårt och irriterande också.
Men som du säger, det bästa är ju att ställa när man väl är där men när det gäller mina bilder så ser det faktiskt ut som att inget är skarpt vilket jag tyder på att det inte spelar någon roll var fokus ligger.
/LarsD

Lars D sa...

Tack Brunte...
Akvarium..ja kanske det:-)
/LarsD

Joel Marklund sa...

Ja, det är konstigt att din är SÅ pass oskarp (fast det är fortfarande en skön bild). Det kanske är som du säger ljuset som spelar så pass stor roll. Jag fotograferade ju i kvällsljus och det var i alla fall skarpt någonstans :)

Frisyrer - Olika varianter sa...

Jäkla bra blogg! Fina bilder :)

Anonym sa...

Du är grym! den bilden är något extra den.
/S

Lars D sa...

Tack så mycket för det.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden