torsdag 15 augusti 2013

Sportreportaget


På våren 2009 i Vadstena stod jag på en scen i slottet som en av tre nominerade till "Årets Sportreportage".
Jag var nybliven bildchef på Sydsvenskan.
Vi var mer eller mindre alla från Sydsvenskan där. 
Leif Å Andersson fotograferade och Linda Axelsson var precis tillbaka efter en mammaledighet.
Pontus Enhörning var prisutdelare och sa att jag vunnit sportreportage-klassen.
Yes!
Att sen Johan Bävman vann bildreportage Utland med sina albinobilder var ett ännu större plus.
IDK vann årets naturbild.
Trippel lycka för oss och vi firade på mitt rum innan middagen.
Chefredaktören ringde och skrek.

Det var fina tider.
Sa jag att jag hade bastu på mitt rum dessutom som jag tyvärr aldrig hann använda!?

Som jag skrev igår så lägger nu Årets Bild ner klassen Sportreportage.
Jag skrev att det var synd och sedan har det rullat på kan vi säga.
Daniel Nilsson skriver om det här och Joel Marklund här.

Jonas Lindkvist skriver om det här.

Daniel Nilsson startade en, ska vi kalla det protest, nej det blir nog lite starkt just det men en fråga på Facebook om klassen ska stanna eller bort.
Nu har tråden där över 100 kommentarer och som det ser ut är alla emot att klassen tas bort.

Man kan och bör alltid se det på fler håll en från sin egen sida. För mig personligen är det tråkigt, jag tycker alltid att just den här klassen är behållningen i tävlingen.
Nu "dör" tävlingen något för mig.
Men som jag var inne på redan igår tror jag det är negativt för tävlingen.
På många sätt.

Men varför gör ledningen detta då?
För att vi i Sverige har mest klasser i hela världen och kan verkligen inte ha mer än 14 klasser.
Sägs det.
Kom i detta ihåg att ÅB tog också bort naturbilden.
Jag känner en kille i Lund som är väldigt ledsen för det men det blev ingen större protest.
Ska vi bara för sanningen kolla andra tävlingar då.
Vi tar de största och vanligaste.
Sverige ska alltså ha 14 klasser.

World Press Photo har dragit ner till 18 klasser.
POYi hade förra året 51 klasser. 
(Kom då ihåg att det var val och OS som gör att det var några fler än vanligt).
NPPA hade 29 klasser förra året och samma gäller med den.

Men ändå. 
Största tävlingen vet jag inte.

Bilderna i det här inlägget är det reportaget som jag vann med det året, i Vadstena.









2 kommentarer:

Ingvar Andersson sa...

Ang Sportreportage-klassen i ÅB.

Klåfingriga klydderövar,(som Per T skrev häromdagen i SDS). Varför skall det petas och trixas nästan varje år i ÅB. (Är det för petandets skull) och vem är det som petar? Har inte PFK-medlemmarna något att säga till om?
Behåll Sportreportaget, den är ju ett huvudnummer i hela tävlingen!!!

I protest!
Ingvar


Christin sa...

Awesome!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden