fredag 29 april 2016

Aprilrapporten!


Nu är april alldeles strax över och det har varit ekonomi på sista tiden.
Jag måste säga att jag är nöjd med att få den här pärmen.
Det känns som på riktigt liksom.
Företagare.

Det är fredag och jag tänkte verkligen checka ut nu och inte ens röra datorn under morgondagen.
Går det?

Jag gör också en liten film om april, eller snarare mitt dygn i Amsterdam.
Du ser den här, du får ha överseende med lite ljud och så men nu kör vi tycker jag.


När jag kommer hem ligger nya Horisont i lådan och det är lika glädjande varje gång den ligger där.
Gå och köp alltså, Kalle Melander har verkligen hittat sitt forum i den här tidningen.
Det gör mig glad, jag måste ringa honom snart och tanka energi.



Igår på matchen kom vi in på nostalgin några kollegor och jag.
Man gör ju det så lätt.
Det går rykten om en ny Canon EOS-5D som ska fotografera med 7 bilder i sekunden.
När jag började i det här yrket så körde jag efter mycket om och men ekonomiskt med en Nikon F3.
Som jag minns det tog den 6 bilder i sekunden och gick under "raketen".
Den kändes otroligt snabb och nu för tiden är 7 bilder i sekunden långsamt.
Märkligt det där.
Jag och Björn Lindgren snackade också om att på den tiden när man hade film så gällde max 5 rullar på bortamatcher. Mer kunde man nämligen inte framkalla i en vända i den lilla dosan.
Om man inte var allt för vågad så plåtade man 30 bilder/rullen vilket motsvarar 150 knäpp alltså.
Det är annorlunda idag.
Men då var då och nu är nu.

Jag är också glad att detta är inlägg 100 för den här månaden.
Det var länge sedan jag var uppe i det antalet.
Är glad över mycket faktiskt.
Skönt.

Solen är tillbaka i Skåne och jag skulle flygfotografera lite idag på morgonen nu när lampan äntligen är tänd så att säga.
Men då blåser det istället 18 sekundmeter.
Får skjuta på det alltså.

Jag ser att Ricky Gervais första egna film, inte serie har premiär på Netflix idag!
Hurra vad roligt och han gör parodi på utrikeskorren.
En tacksam uppgift på något sätt.
Du ser väl på Karl Pilkington som han var med och "skapade" på SVT just nu?
Du finner det här annars.

......................

Jag rundar av med en mer "riktig" film med en av mina hjältar Ragnar Axelsson.
Ha en riktigt fin helg nu!


(ps. 18 mil kvar till målet, det går lite trögt tycker jag.)


4 kommentarer:

Fredrik Reuterhäll sa...

Fin Vlogg! Vilka minnen Nikonkameran väcker! Den var så oåtkomlig, så mäktig!

Anonym sa...

Vilket härligt inlägg!
//Sellman

Lars D sa...

Tack ska ni ha!
Ja, den där kameran var grym minns jag. Synd att man inte sparade ett hus.
/LarsD

Björn Dalin sa...

Fin liten film om ett dygn i Amsterdam. Enkelt och inspirationsmässigt gjort. Fortsätt så.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden