onsdag 17 augusti 2016

Unika OS-bilder



Tanken om att publicera mina OS-bilder på Instagram väcktes strax innan OS i Rio drog igång.
Ja, varför inte, Instagram fanns inte då när jag var där och det säger en hel del om hur mycket som hänt under bara de senaste fyra åren.
Som du säkert känner till vid det här laget så hade jag i uppdrag av Sydsvenskan som jag var anställd hos att ta en bild om dagen under hela OS i London som vi publicerade på en sida varje dag i tidningen.
Heidi Silvander skrev till bilderna när jag mailat henne bilden.
Det var mycket planering kan jag lova för att få med så många sporter som möjligt.
Följer du mig på Instagram förresten?
@larsdareberg

Att variera sig eller att vara nyskapande på ett OS är svårt, det märks på det som levereras nu från Rio.
Cameron Spencer på Getty tog en fantastisk bild på Bolt.
Fotografen hade Poolväst och fick alltså stå bättre till än alla andra.
Han chansade och plåtade på en längre tid för att få oskärpan och Bolt tittade mot kameran och log dessutom på den. Fantastiskt!
Men tror du inte att någon på Reuter (Kai Pfaffenback) ändå har en lika dan bild och då dödade de varandra lite.
Visst, det är bra bilder men ingen blir ju det där lilla extra, eller unik för den delen.
Att Aftonbladet gör en grej om den ena fotografen och kallar hans remote för åtelkamera tar bort trovärdigheten lite i deras artikel.
Läs artikeln här.
Åtelkamera?
Jag måste googla på det.
Jag är väldigt säker på att han inte hade en åtelkamera vid mållinjen, den används tydligen vid jakt för att se om djuren är på plats så att säga.
Inte ens Google translate översätter "remotekamera" till "åtelkamera".
Ja, ja det blev en artikel åtminstone.
Att reportern dessutom förlöjligar hans arbete genom att benämna det som "sköt fotografen Cameron Spencer från Australien i väg en bild".
Jo, jo...
Du kan i den lilla spaken se skillnaderna på bilderna här och själv avgöra vilken du tycker bäst om.
Kom dessutom ihåg att bilderna är från semin vilken känns lite synd det också.

Följ mig gärna på Instagram!



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden