onsdag 10 maj 2017

Luften gick ur mig lite


Det var lite som att luften gick ur mig, jag vet inte varför.
Orkeslös bara.

2003 så var jag i USA och här har det svenska landslaget precis förlorat finalen.
Två Malmötjejer som luften också gått ur för en stund.
Lite senare på kvällen var det en fin fest på deras hotell och jag minns att vi dansade polka och åt guldtårta, men det är en annan historia.
Vinnarna (Tyskland) bodde också på samma hotell i Los Angeles.

------------

Så kom äntligen Årets Bild boken i brevlådan. Två månader efter prisutdelningen.
Det är nästan så jag - jag som verkligen har brunnit för både tävlingen och bildjournalistiken inte orkar öppna den. Det är konstigt eller så är det bara så sent efter.
Jag vet inte.

------------

Jag såg att Sydsvenskan slog sig på bröstet för att det var 10000 som skrivit på för deras digitala prenumeration.
Det är bara att lyfta på hatten och säga grattis, kul.
Jag minns efter en av många läsarundersökningar för många år sedan som vi hade, tog beslutet att ta bort bridge/schack spalten för enligt undersökningen var det bara 35000 som läste den.
Det var på tok för lite sades det då. Ja, det var ett skämt på den tiden.
Nya tider, nu är det succé med 10000.

------------

Såg du att jag la ut årets snack på world press photo med Stanley Greene?
Du ser den här annars, jag har inte hunnit se den själv ännu.
Jag har dock sett några stycken på plats. Sist jag var där var Abbas där, det var en katastrof typ.
David Alan Harvey var grym liksom Anton Corbijn - såklart.
Men även några till som jag inte skriver upp här, jag orkar alltså inte rota i huvudet.
Bäst måste ändå Larry Towell varit, den missade jag såklart men du ser den långt ner i det här inlägget.
Måste vara en av de coolaste fotograferna.

------------

Det här med att Getty/Ombrellos fotograf Anders Ylander blev påhoppad av en supporter i måndags under matchen mellan Elfsborg och Malmö FF.
Va fan är det frågan om? Hur ser säkerheten ut på arenorna?
Fotboll visar sig ständigt från fel sida.

------------

Jag tycker verkligen att Albert Wikings utställning på Lunds Konsthall är grym!
Jag har också fått upp ögonen för Cooper & Gorfer som just nu hänger på Fotografiska i Stockholm.
Så vackert och starkt på samma gång.
Hemsidor:
Albert Wiking
Cooper & Gorfer

------------

Var och när kan jag se filmen "Shooting holy land" med Josef Koudelka?
Här kan du läsa mer.

------------

Kommer du ihåg att jag pratat mycket om det här med historielösheten inom fotografi?
Kanske extra mycket här hemma i Sverige.
Hur mycket fotohistoria har skolorna egentligen?
Jag tycker att den tanken går igenom när jag läser om om Souvid Datta och hans bilder.
Att ingen reagerat på hans användning av Mary Ellen Marks bilder tidigare liksom?
Nu erkänner han dessutom fusket, vilken pajas ärligt talat, läs mer här.

------------

Sa jag att jag fick stipendium?
Tack för det SJF.

------------

Jag ser också att besöksantalet på bloggen börjar bli så lågt, så lågt.
Det är svårt att hålla liv i den, jag närmar mig 2 miljoner besök och skulle så gärna vilja komma upp i det innan jag stänger ner den och hittar nya kanaler.
Nya livlinor, jag märker att mina närmaste inte ens läser den längre.
Den har varit bra att ha i många år för mig själv om inte annat men nu har den nog snart gjort sitt.

------------

Jag har alltid gillat Tomasz Gudzowaty, kolla hans hemsida.
Han är grym!
Men vad händer på hans Instgramkonto, har han tappat det?

------------

Nu tycker jag du tar dig tid och kollar in den här filmen på slutet.
Ha en fin dag!






2 kommentarer:

Robin N sa...

Var sak har sin tid. Du har kämpat på fantastiskt med denna blogg! Och jag skulle absolut sakna den. Men jag tror jag förstår dig också när du känner att luften har gått ur. Då kanske det är lika bra att fokusera den kvarvarande energin på annat. Branschen har förändrats och det är nya tider. Jag blev bitter. Bitter på låga arvoden, ingen ledig tid, avbrutna middagar 20 mil bort för en webbild men framför allt nedgången på tidningarna. Det var inte kul helt enkelt. Alla skulle vara multi, skit in - skit ut, alla jublade och tyckte det var fantastiskt bra. Men de flesta mådde dåligt. Det var påtagligt. Många har fått slutat och lämna sina dröm jobb men som faktiskt idag verkar personligen lyckligare. Det kanske blev för slitsamt till slut för många?
Och bilderna. Bilderna som vi dagligen blir bombarderade med. Allt ser oftast likadant ut. Enligt mig. Inget som sticker ut speciellt mycket. Eller så han de flesta bara slutat reagera, Precis som med allt annat kaos i världen. Jag är också bitter på världen.
Jag älskar fortfarande journalistisk och bilder. Genomarbetade saker. Och med lönen jag har nu så kan jag kosta på mig prenumerationer på de medier som jag gillar.
Brukar säga att jag fortfarande arbetar med journalistik men under sekretess, eftersom jag jobbar på HVB-hem och jag får chansen att intressera andra för journalistik och det trivs jag fantastiskt bra med.
Lyssna på magkänslan Lars och njut av livet :)

Lars D sa...

Hej Robin
Tack så mycket för din omtanke, det värmer fint.
Jag vet egentligen om jag måste vara så drastisk, kanske bara att dra ner lite på den och vill jag så bara kör jag på igen.
Ibland vet jag inte om det är själva bloggen som är jobbig eller allt runtomkring.
Precis, på så många sätt är det en skitbransch och det är så himla synd eftersom jag också upplevt den fina sidan med den.
Det roliga och det braiga, nu jagas det klick och alltid pruta på arvoden och "fel folk" som tycks stå kvar i ledningarna.
Sorgligt att se vilket håll det går åt.
Ja, det är något med bilderna också, kanske har vi sett för mycket, fått för mycket serverat i bildväg, jag vet inte.
Tack Robin, på så många sätt njuter jag och hoppas påa et samma för dig.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden