onsdag 3 maj 2017

Onsdag på kontoret


Det går i full fart just nu.
Igår var jag i Danmark två gånger.
Först var jag där under dagen och precis när jag kommit hem fick jag ett uppdrag av SvD angående de nya besluten kring ID-handlingarna.
För dig som inte bor här nere kan jag berätta mer.
När bron byggdes och blev klar år 2000 (jag var i Holland på fotbolls-EM) öppnades Öresundsregionen kan man säga. Det var lätt att pendla mellan länderna.
Många svenskar fick jobb i Danmark och pendlar dagligen.
Flera tusen alltså.
Men för 1,5 år sedan togs ett beslut om ID-handlingar som krånglade till det en hel del.
Fick du en sittplats på centralen i Köpenhamn och var på väg mot Malmö var du tvungen att kliva av tåget vid Kastrup, gå upp några trappor för att visa legitimation, byta tåg och sen åka vidare.
Då var du säker på att den där sittplatsen var tagen redan och tåget var försenat.
Jobbigt alltså.
Landade du på Kastrup så var det inte lika stor grej, visa leg och sen åka vidare.
Nu tog regeringen beslut om att ta bort det där och det underlättar för alla oss som bor här nere.
Mest för de pendlade som har kvar sina jobb på andra sidan.
Många tusen tröttnade nämligen och sa upp sig under den här tiden.

Nu ska det tas bort och jag fick äran att kolla in det för SvD igår.

----------

Annars är det full fart här som jag skrev, jag har skrivit en lång lista för att få ner branden i skallen lite.
För mycket att hålla reda på just nu, då funkar det fint med listor tycker jag.

Nicolai Brix är en skön dansk fotograf som kickade igång en videodag i Köpenhamn som jag gärna hade gått på. 
Du läser mer om den här.
Tyvärr är den samtidigt som Dok:17 i Norge och dit ska ju jag i år.
Du läser mer om det här.

----------

Det står en ny 8GB och tuggar här nu i min Drobo. (36 timmar)

----------

Min bordsgranne Jonathan Saruk vinner pris på Tribeca Film Festival, hur stort är inte det?
Kolla mer här och stort grattis!

Magnus Wennman, Joel Marklund och Daniel Månsson vinner priser i pdn-tävlingen.
Du ser mer här.
Stort grattis!

----------

Jag får många frågor på det här med rörligt om kurs/workshop.
Jag jobbar på det, vore himla roligt att ha en workshop i ämnet.

----------

Per-Olof Stoltz tipsar mig om den här podden, kolla in den du också.

Idag är det visst pressfrihetens dag och alla tidningar köper du för 50% på Pressbyrån.
Tänk om jag hinner förbi där idag då.

Nu måste jag rusa vidare här, ha en underbar dag!



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden