måndag 29 augusti 2011

Jonas Lindkvist (Sport vi minns)



Jag har skrivit många gånger om min goda vän Jonas Lindkvist.
Vi träffades på Expressen för många år sedan.
Samma driv, samma glädje för fotograferingen som mig.
Samma sommar var också Torbjörn Jakobsson där.
Kul alltså.

I helgen hann jag äntligen se Jonas utställning på Abecita konstmuseum i Borås.
Jonas har under hela sommaren ställt ut sportbilder där. Jag har inte haft vägarna förrän nu alltså när jag helt enkelt körde upp bara för att se bilderna.
Det är väldigt ovanligt att sportbilder tar sig in på dom fina salongerna därför var det extra fint att se Jonas bilder på väggarna. Det kan ju också såklart reta gallfeber på mig att det är så.
När Jonas som första svensk på många år kammade hem ett pris (silver) i WPP för några år sedan stod det inte en rad om det någonstans vad jag minns. Kan vara ett helt eget inlägg om bara det någon annan gång.



Han hade också ett fint sällskap av Georg Oddner och Hans Hammarskiöld som hade ett litet, litet hörn av lokalen.

Jonas tar alltid det där extra steget ifrån massan, går sin egen väg och hittar det där lilla extra.
Det oväntade och med det tar han sportfotografering alltid ett snäpp till.
Ibland två.
Det är därför Jonas är en sådan stor inspiration. Han har alltid något extra på gång.
Tid har han alltid för att komma med stöd eller hjälp när jag eller någon annan behöver det.



Jag åker från stället med en skön känsla i magen.
Jag är stolt att han fått ihop en sådan fin utställning.
Jag är glad att ha honom som vän.

Hoppas du också hann se den.



P:S Jonas Lindkvist jobbar idag på Dagens Nyheter i Stockholm för dig som inte visste det.
Torbjörn Jakobsson jobbar på Västerbottens-Kuriren och jag på Sydsvenskan.
Vi lyckades sprida ut oss ordentligt.

1 kommentar:

Angelica sa...

Jag tog mig i kragen förra söndagen och åkte ner för att titta på bilderna. Lite långt att åka för att "bara" gå på en utställning, det blev en 11-timmars utflykt totalt, men det var det värt :).

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden