söndag 11 september 2011

Offentliga rummet



Vårt sommarprojekt var "det offentliga rummet".
Såklart efter det nya lagförslaget som kommit om att det kan bli svårare att fotografera ute i just det offentliga rummet.
Har du läst på om lagförslaget?
Den vanligaste frågan jag fick av mina kollegor var vad det offentliga rummet är?
Vi får fråga oss det, sa jag.
Jag har hört många som läst på om lagförslaget att det inte är något att bry sig om.
Jag vet inte själv, jag är för dålig på juridik. En jurist jag känner säger det samma.
Hon har läst det ordentligt och dessutom jobbar hon som fotograf nu.
Men jag kan inte låta bli att oroa mig för framtidens bildjournalistik.
Ska vi ha kontrakt med oss i väskan för att få ta en bild och vart tog det ögonblicket vägen då?
Tanken var att vi alla på bildredaktionen skulle tolka det offentliga rummet på vårt sätt.
Tyvärr var uppgiften för svår eller krånglig eller att tiden inte räckte till så vi får inte ihop det.
Själv åkte jag till Gävle under SM för att fråga mig om är idrottsplatsen är ett offentligt rum?
Tidigare i somras var jag i New York och där köpte jag mig en ny kamera.
Just med tanke på detta faktiskt.
Du ser en bild på den längst ner i det här inlägget.

Men blev det bra för det?
Nej, jag vet inte. Jag hade tänkt mig att just friidrott kommer jag riktigt nära på så det hade kanske passat till just det.
Men du eller jag i det här fallet måste gå så otroligt nära för att det inte bara ska bli konstigt.
Problemet då är att närheten gör att idrottarna slår emot kameran och då vet du att du är riktigt nära.
Film då?
Jo men alltså jag är verkligen den som tycker det är roligt att testa något nytt. (som om film var något nytt)
Tvinga mig med ny utrustning.
Har man som jag jobbat i många år så kommer vissa jobb åter och då är det roligt att göra det på ett nytt sätt.
Det behöver ju inte vara med en ny utrustning men det är en väldigt lätt genväg.
Lite så.

Nu kommer inte mina friidrottsbilder användas tyvärr och min helg i Gävle var mer eller mindre onödig.
Men det var fint väder och korven var väldigt god.

Förra sommaren, alltså 2010 gjorde vi en grej om Malmös längsta gata, Amiralsgatan och det kan du med lätthet hitta här.
Sommaren innan, 2009 gjorde vi en grej om Skånes dansbanor.
Tyvärr har jag svårt att hitta det som vi alla gjorde men mitt bildspel om Eket hittar du här.





1 kommentar:

Jenny Maria sa...

Men oj en sådan spännande kamera. Den vill jag också ha!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden