onsdag 8 januari 2014

"Det blir ju mål vid varje anfall"



På många sätt var detta en rätt dålig dag, men på andra var den riktigt bra.
Jag fokuserar på det bra då.

Niclas Hammarström och Magnus Falkehed släpptes ju, det är inte här du läser om det först, eller hur?
Så bra, skönt!

Danmark släppte sin nomineringslista till Årets Bild som du ser i inlägget lite längre ner.
Den känns ny, många nya namn och det som gör mig mest glad är att min gamle chef Brian Karmark som nu är bildchef på Jyllands-Posten har 4 fotografer med på listan.
Förra året tog jag och Brian en øl tillsammans och pratade om just det där.
Hur olika det slår.
Förra året hade tidningen inte en enda fotograf nominerad och i år har inte Berlingske någon.
Det gäller verkligen att inse att det här med tävlingar inte är någon vetskap, det är bara ett tyckande.
Den 14/3 är det prisutdelning i Køpenhamn och det blir spännande att se vad som vinner.
Jag blev också glad att se att Peter Hove Olesen är med på listan från Politiken.
Det är en väldigt fin kille.
Jag gissar på honom som "Årets Fotograf".
Politikens gamle legendariske bildchef Per Folkver är också nominerad.
Så roligt för honom, han som stöttat och hjälpt kollegor genom alla år till framgångar.
Suttit i juryn i WPP flera gånger och nu får han själv känna på glädjen att gå upp och få pris.
Härligt!
Självklart är det många namn jag saknar på listan men så är det alltid.

Mina kollegor på jobbet har redan bokat resan till Sundsvall i mars.
Roligt.
Förr om åren åkte vi hela gänget, jag minns våra träffar.
Okej, inte gå den där nostalgidörren nu då...

Börjar känna mig färdig med föredragen (gigen) jag ska hålla i Finland.
Det sägs att jag är bokad på ett hotell som är känt för att ha Finlands bästa frukost.
Men januari är för mig "ramadan".
Hårda tider. Griniga tider.

Har du hunnit se Everybody Street ännu?



Bilderna till det här inlägget är ifrån OS i Sydney. Den översta är till en story om "ångesten att krypa ner i plurret" och den understa är amerikanska "dreamteam".
Jag tänkte mycket på OS i Sydney idag för jag var ute med en brunbränd kollega som varit "down under" över jul/nyår.
Jag berättade om den Australienske fotografen jag satt bredvid på en handbollsmatch.
Han bara skrattade hela tiden och efter ett tag frågade jag honom vad som var så roligt.
- Jag har aldrig sett sporten förut. Den är ju helt sjuk, sa han.
- Så onödig, det blir ju mål vid varje anfall, la han till.


På söndag börjar EM i handboll i Danmark.



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden