fredag 6 november 2015

Fredag!


Mannen med kossan på T-shirten heter Olle Jönsson och han har funnits med mig idag.
En otroligt sympatisk person.
Men låt mig återkomma till honom och istället förundras över det här yrket att vara fotograf.
Hur varierande det är och stundom väldigt, väldigt roligt.
Det är mycket just nu, och det gillar jag när jag väl får ordning på allting.
Igår fick jag chansen att träffa två härliga killar i Landskrona, jag får återkomma mer till det när vi närmar oss publicering.

Min dag idag ser ut som på bilden här nedan.


Ja, nu undrar du kanske hur jag tänker när jag lägger ut en bild av den här kalibern.
Jag har gjort ett uppdrag idag med mobilen och det är lämnat och kunden var nöjd.
Det tackar jag för.
Jag jobbade med en svensk flagga och några andra grejer.
Du får fundera själv känner jag.

Nytt för mig är att fotografera med blixtar, javisst jag har köpt nya fina blixtar och beställt "snootar" tror jag det heter men de har inte hunnit komma ännu.
Men det går ju fint att bygga egna för 19 kr.
Nu ångar jag kanske lite att jag beställt men de kanske håller längre.
Jag gillar att bygga grejer och få det att fungera.


När jag kör runt funderar jag mycket på den här mediarapporten som regeringen lämnade igår.
Hinner lyssna på Mattsson&Helin och hör deras tyckande även om det inte var särskilt mycket tyckande utan mer "live" när själva rapporten kommit.
När de läst de mer än 350 sidorna kanske det kommer en annan rapport, vi får se.
Eller höra.
Allt tycks gå mot "live" och kanske det är viktigt för folk.
Svårt att säga just nu.

Du kan läsa och se lite mer här om rapporten.
Nu snackar regeringen om medieborgare, att alla ersätter journalisten/reportern.
Alla kan ju skriva en text om man bara är på plats.
Lite som när "läsarbilden" kom och jag är inte förvånad att det går åt det här hållet.
Nyheter och vinklar rullar ut på sociala medier.
Tyckanden där du som konsument kan välja vilken version du vill ha.
En vän till mig var för länge sedan orolig för mediautvecklingen.
- Får inte jag en tidning kommer jag bli dum i huvudet, sa han.
Han menade att om nätet tar över, vilket det ju gör, så kommer han enbart surfa på poker-sidor och fotbollstabeller och så blir det ju.
Jag tror att journalistik handlar om att ta mig som konsument till saker jag inte visste att jag var intresserad eller brydd om. Det andra har jag ju koll på.
Men för mig har det alltid varit svårt att skilja på nyheter och nyheter.
Vad är en nyhet egentligen?
Är det när något är nytt för mig eller när det är något så nytt så ingen känner till det?
Både och om du frågar mig.
Om jag får lära mig en regel i låt oss säga ishockey så är det ju nytt för mig men alla andra inne på arenan känner till det.
Visst, det blir svårt att göra journalistik av det på ett nyhetssätt, men det kan ändå vara nyttigt för mig att känna till.
Då är det svårt att göra journalistik va det, vi som tidning skulle framstå som galna.
Men det finns alltid en form av underhållning också.
Rapporten går ut en del på det att mycket av bevakning, reportage och annat går mot underhållningen.
Fine, det gör mig inget vad det kallas, det måste fortfarande produceras.

Låt oss ta SVTplay som jag gillar mycket som ett exempel.
Jag går in och tittar på dokumentärer om barn som lever på soptippar i Moskva, eller om en tidning i Danmark och blir överraskad.
Underhållen om du så vill och även om barnen bott där i flera år och det egentligen inte är en nyhet så är det nytt för mig och jag blir intresserad av ämnet. Just underhållen är fel begrepp i det sammanhanget, men du hajar.
Okej, just filmen om Extra Bladet hade jag kanske sökt upp men du missar inte poängen ändå, det vet jag.
Någon måste göra det och det tror jag medieborgaren har svårt att finna tid eller ekonomi i.
Vi får se, sista ordet är nog inte sagt men att papperstidningen är död om 10 år var det ingen tvekan om.
Jag tror att vi, eller regeringen måste lägga till dagstidningen.
Magasin och andra tidningar kommer verkligen att finnas kvar på samma sätt som boken.
Det är jag säker på.
Återkom 2025 om jag har fel.

Puh, det blev mycket det där.

Men låt oss återvända till Olle Jönsson då.
Jag har inte träffat honom idag men när jag körde runt i bilen så lyssnade jag på hans sommarprat och återvände till en sommar när jag hängde med Lasse Stefanz.
Jag minns att jag gillade honom direkt.
Fötterna på jorden såklart.
Här nedan följer några bilder jag tog på en spelning på Österlen.












När det gäller just dansbandsmusik så är det inte min grej riktigt.
Inte country heller förresten.
Country kan jag nästan bli arg av, det kryper ärligt talat i mig.
Men vilken röst han har Olle ändå, den är ju grym, säg inget annat.

När jag lyssnat färdigt på Olle Jönsson så börjar per automatik Gunilla Röörs sommarprat och hon berättar om "Road to Sarajevo".
Det handlar om ett projekt som Dramaten i Stockholm hade där hon, liksom jag var med.
Men det får bli en annan historia.
Vi flög Herkules ner till Sarajevo, men som sagt.
En annan historia.

Ha en fin fredag!

3 kommentarer:

Ian Matt sa...

I appreciate you as a great photographer, to regard Zlatan as "Spage" is a bit of going too far. I am a photojournalist, I can recognize the image, or you have not thought about it!

Cheers

Ian

Sigfrid Lundberg sa...

Lasse Stefanz-serien är lysande!

Lars D sa...

Thanks Ian
Spagge? No, i haven´t. I aet spagetti by myself, thats all.

Tack så mycket Sigge!

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden