fredag 20 november 2015

Jaha, då var det fredag igen!


Jaha, då var det fredag igen.
Jag fick äran att rensa upp på vinden där uppe idag.
Jag har några lådor med magasin, bilder och tidningar. Jag hann och pallade inte riktigt gå igenom allting men jag hittade några nummer av The Observers "Sport Monthly".
Jag köpte den så ofta jag kom åt den, det var en bra idé och snyggt gjorda magasin.
Ett nytt varje söndag. 
Om Sport, mat och så två teman till som jag inte minns idén, en gång i månaden alltså.
Så snygg, så aktuell och med överraskningar.




Jag tyckte såklart detta var en lysande idé men tidningsbranschen var inte där riktigt. 
Pengarna skulle istället till ägare och ledningar.
Inte satsa på publikationer och läsare inte.

Varje månad hade de precis som vi på Sydsvenskan ett uppslag med en bild.
Ja, du känner igen det eller hur?



I varje nummer fanns också ett större reportage, ofta väldigt aktuellt inom sportens värld.
Jag minns att när USA gick in Islamabad och ingen kunde mer eller mindre ta sig dit och alla ville rapportera om det hela hade "Sport Monthly" ett stort reportage om Cricketklubben i staden.
Grymt minns jag.
Här följer dock ett reportage från galoppens värld.






Ja, det hittade jag idag på vinden alltså.
Men jag har också hunnit med annat.
Några punkter på listan är avbockade.
Jag har jobbat med "dummyn" till boken. Klippt och ritat och klistrat.
Funderat och gjort om, ja det där jag skrev om förut.

Det var synd att Hussein El-Alawi tillsammans med Federico och Jens inte vann Stora Journalistpriset.
Jag hoppades.

Idag kommer Anna Simonsson på besök. 
Det är fint, bra människa.

Mina beställda kuvert kommer via ett knack på dörren och visst, de är för små så jag får direkt beställa nya och sända tillbaka de andra.
Dumt, onödigt.

Jag lyssnar på sommarprat, många bra har jag hunnit med idag.

Färgprofiler.

Sålde en bild till USA (Washington) men de papper och kontrakt som ska fyllas i är inte ens värt pengarna.
Suck, vilka grejer.

Jag jagar en raket, ja vem gör inte det förresten?

Hittade en fin present till Jonas Lindkvist när jag var i London och nu ser jag att den ligger här fortfarande. Måste skickas, ska bara få rätt storlek på kuverten.

Syr några påsar. Det är kul.

Hittar en skinnjacka  på vinden som jag köpte i New York för länge sedan.
Säg att året var 1992. Jag var 21 och hade sett någon film och köpte en skinnjacka på inpuls på vägen till hotellet. I samma investering fick jag med mig en keps av typen gubbe av märket Marco Polo. Den var dyr och idag är de där kepsarna riktigt inne. Jag tror den finns någon stans den också, men nu är det så mycket hipster över den. Då var det mer maffiaboss i NY och det var nog det jag försökte fixa genom de där impulsköpen.
I fickan ligger en konsertbiljett från Kulturbolaget här i Malmö.
Tyvärr är själva artisten, trycket alltså, borta från biljetten.

Jan Olby har varit i Malmö och filmat ser jag. Han frös (han också) på Hyllie station.
Alla gör det.

Kan man skicka in (om man nu hade något) till Årets bild redan nu?

Jag tänker mycket på Robert Frank nu, jag vet inte varför.

Jag gillar de där dokumentärerna om fotograferna på UR och jag fick en fin känsla för Abbas.
Du har sett dom va?
Här kan du kolla vidare annars.

Nej, nu är det fredag och helg och jag tänker att jag slutar med en film av Bill Dance som Jonas Lindkvist alltid visar mig och skrattar och slår sig på knäna.
Jag saknar de där skratten och tycker att det är en bra start på fredagskvällen.

Ha en fin helg.


3 kommentarer:

Sigfrid Lundberg sa...

Robert Franks har ett djup som är svårt att komma undan. Svårt att sätta fingret på, men han är mer än bara pionjär.

Hussein El-alawi sa...

Lugnt chefen vi tar det nästa år ;-)

Sigfrid Lundberg sa...

"Jag tänker mycket på Robert Frank nu, jag vet inte varför", sa du. Jag tänkte på dig, och det är för att jag läst Zlatanboken. Den är fin.

När jag skulle leta mig tillbaka hit sökte jag på Robert Frank. Fick 90 träffar. Och fann tillbaka. Vet du: Du nämner Cartier-Bresson 9 gånger, Robert Frank 90 (som sagt) och Sebastiao Salgado nästan 900 ggr. Av de tre tänker jag nog mest på Frank.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden