söndag 1 december 2019

Lucka 1 med Brian Cliff Olguin


Då har vi kommit fram till 1:a december och just idag kickar vi igång årets julkalender, 2019.
Jag kan redan nu lova dig 24 nya spännande fotografer från Norge, Sverige och Danmark.
Det blir en spännande resa, det är jag säker på.

Jag börjar starkt med senaste ÅretsBild - vinnare i Norge, Brian Cliff Olguin
Coolt va?
En sympatisk man.

Jag tycker vi öppnar lucka 1 direkt.


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Nja, jeg er egentlig aldri ekstra fornøyd med mine bilder. 
Men de bildene jeg inkludere her er fordi de på sett og vis representerer noen av de menneskene jeg har blitt litt kjent med år. 
Jeg tok et oppdrag for dansk center for rusmiddelforskning som ønsket at jeg levere generelle og anonyme stemningsbilder fra rusmiljøet i Oslo. 
Men flere ville gjerne ikke forbli anonyme, og fortelle om hvem de er. Kim traff jeg på “plata” som man kaller narkotikasalgsområdet  i Oslo. 
Vi fikk en god tone, og han ville gjerne fortelle meg om sitt liv. Han som en del andre jeg møtte, har opplevd en del traume i livet. 
Kim hadde stefedre som mishandlet ham som barn. Moren led av depresjon og misbrukte piller. Så fort han var stor nok til å klare seg selv flyttet han hjemmefra. 
Hans biologiske far traff ham først da han som godt voksen mann satt inne i fengsel og sonet for narkotikasalg. 
Faren satt inne for drap. 

Berätta mer?
I 2019 fikk jeg stilt ut et fotoprosjekt som jeg har jobbet med over fire år. 
Om fattigdom i Norge som har gradvis økt. Fokuset er på de som leier bolig  av Oslo kommune. 
Norge skiller seg en del fra Danmark og Sverige når det kommer til bolig. Hos oss er det vanligt å eie bolig, og når en voksen person aldri har eid, så kan det være et tegn på at hen har falt utenfor i fattigdom. 
Bildet av Helge og Anniken, er egentlig fra 2018, men ble premiert årets bilde i 2019 derfor tenker jeg at et annet bilde fra samme prosjekt funker.
Hilde plages mye med angst og trives ikke med å bo i den kommunale leiligheten sin. 
Hun er lei av torpedoer og politi som banker på døra hennes. Hun vil egentlig vekk til landet, men sier selv at hun ikke har noen muligheter som syk og uføretrygdet. 
Ronny er den nye mannen i Hildes. 
Dessverre har ikke livet med Ronny resultert i noe mer lykke for Hilde. Hun er fremdeles fylt med angst om ikke enda mer enn før. Ronny sliter selv med rus og psykiatri. 

2019 har også vært trist med par begravelser. Samtidig er det fint å se at mennesketap, også kan være samlende og folk viser kjærligheten for dem som har forlatt oss. 
Petter måte å ta avskjed med ektemannen til hans svigermor var gjennom å spille et stykke på tuba. 
Bildet ble et av mine bidrag til boken Nordic Life med bilder av nordisk hverdagsliv. 
Mange fotografer fra hele norden var med på dette kjempeprosjektet. 

Vakkert var det også å se så mange unge engasjerte mennesker i protestene mot menneskeskape klimaendringer. 
De fylte Stortingsplassen i Oslo ved flere anledninger. 
Dette bildet er fra mars i år.



Vad betyder det för dig att fotografera?
Å fotografere er jo egentlig ikke det mest interessante, det er menneskene. Det å møte mennesker og prøve å forstå dem og tolke dem. 
Det betyr altså, å stoppe opp og ta innover meg de menneskene jeg deler denne kloden med. Fordi fotografier er forenklende brøkdelssekunder av vår hverdag, tillater det oss å oppleve verden som mer kompleks. 

Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
De første fotografiene jeg husker gjorde inntrykk på meg var Sebastiao Salgsados bilder Sahelørkene og sultkatastrofen på åttitallet.  
Mulig jeg var bare åtte år og de bildene hadde blitt tatt mange år før,, samtidig tror jeg bilder levde lenger før. Kanskje fordi det var mindre antall bilder i sirkulasjon tidligere? 
Jeg husker at det kjentes både forferdelig og vakkert på samme gang. 
Jeg ville også ut i verden og bruke fotografi til å vekke mennesker, men i mitt liv har jeg blitt mer opptatt at det også finnes viktige ting å ta tak i her hjemme, før vi krysser landegrenser. 



Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Ja, dessverre. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Glad i mat, katter, rettferdighet. 
Noe emosjonell om vinteren. Jeg spiser sjokolade hver dag, men bare litt. 
Ingen dobbelhake.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Jeg får ofte spørsmål om jeg har besøkt hjemlandet mitt, og hvor er det jeg egentlig kommer fra.  
Og det klassiske: Om hvordan man kan leve av hobbyen sin. Jeg like å fortelle om hvordan foreldrene mine møttes og om jobben min. 

När var du riktigt lycklig senast?
Da det kom overraskende nok mange folk til utstillingsåpningen min! 
Jeg er også blitt glad i å plukke sopp/svamp. 
Veldig glad da jeg og kjæresten fikk med hjem sju ulike sorter i høst.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Har allerede en mamma-tatovering. 
Tenker på henne hver dag.

Hur är du som bilförare?
Jeg blinker alltid ut av rundkjøringer. Alltid.  
Også bor jeg sentrumsnært, så jeg kan lukeparkere.



När blev du vuxen?
Min chilenske pappa mente at det norske ordet for jordgubb var julebær. 
Jeg var den i familien som var best i norsk og visste at det korrekte ordet var og er jordbær. Han insisterte veldig, og jeg innså at det ikke var noe vits å fortsette å krangle for å overtale ham at jordbær ikke har noe med jul å gjøre. 
Tror jeg var åtte år. 
Lærerne mine mente at jeg kom til å bli diplomat som voksen. 

Vilket är ditt sämsta köp?
Fotomessigt. Må det ha vært Canons svært skjøre 50mm 1.4. 
Den tåler ingenting og jeg kjøpte tre stykk av dem før jeg landet på å heller kjøpe noe en mer solid 50mm.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Keanu Reeves. 
Hørt at han er en ganske grei kar.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jeg er følsom og alltid opptatt av at andre skal ha det godt. 
Tror jeg hadde fått gjort mer hvis jeg var mer egoistisk.

Vad är din bild av total misär?
Misär i verden: Mennesker som frykter for sine kjæres liv. 
Misär i mitt liv: Å skulle en gang i fremtiden måtte sitte i bilkø en time hver vei. 
Fra og til en en kjedelig åtte til fire jobb med uinspirerende kolleger.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Egoisme i form av mennesker som bare er opptatt av overflate, og å mingle med de “riktige” menneskene. 
De som kan finne på å stikke kniven i ryggen på kamerater. Usolidaritet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jeg syns det er galt å plukke ut én person. 
Jeg beundrer de som gjør hverdagen enklere og triveligere for folk.  
De som smiler til andre på gata og i bussen, og som ikke er redde for å jobbe i bakgrunnen uten å kreve kred og oppmerksomhet.




Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Vår evne til å la oss forføre av ting og forbruk.

Vilken är din största fobi?
Det er nok kakkerlakker. 
Da jeg var liten bodde vi to år i Colombia. Der flyr kakkerlakkene fra vegg til vegg. Visste du at kakkerlakker har to hjerner?

Vad är din största rädsla?
Å miste mine kjære.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Utsende eller egenskap med kroppen? 
Jeg skulle gjerne ønsket at jeg var 5 cm høyere.

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg er veldig glad i byen min, Oslo. 
Mer glad i den enn da jeg var 18. I dag setter jeg pris på at den er litt stygg og består av mye underlige arkitektoniske tidsepoker. 
Men i november måned kunne jeg lett flyttet nærmere ekvator.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Jeg verdsetter venner som stiller opp når jeg har det travelt eller tøft. 

Hur skulle du vilja dö?
I et godt selskap med vakre og gode mennesker, mens jeg hadde delt en fantastisk interessant og hysterisk observasjon som alle lo godt av. 
Samtidig som alle visste at jeg hadde levd et langt liv, og derfor ikke trist latterkrampen fikk hjertet mitt til å stanse.

Vad är din största extravagans?
At jeg eier leilighet i Oslo, innenfor ring 3. 

När ljuger du?
Når jeg ikke vil såre noens følelser.



Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf er ganske høyt oppe. 
Samtidig syns jeg planter og dyr er spennende. Det hadde vært gøy å f.eks være en dyreatferdsforsker, tror jeg. 
Finne ut masse om én type dyreflokk og hvordan de lever. 

Vad är ditt motto?
Har aldri levd etter noe motto.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Jeg kan finne på å drikke av juskartongen. 
Ligge på gulvet og høre på musikk. Snakke til meg selv på forskjellige språk.

Ångrar du något i livet?
Kanskje at jeg ikke fikk tilbrakt nok kvalitetstid med moren min og fortalt henne hvor glad jeg er i hu.

Vad gör du i jul?
Jeg baker julekaker.  
Tilbringer mer tid med pappa og brorsan. Går i kirken, og gravplassen. 
Hvis det har snødd masse så liker jeg følelsen av å komme hjem igjen fra aking og varme meg med en kakao.

----------------------

Tack så mycket för hjälpen med årets första lucka, det var härligt!
Alla bilder i den här luckan är såklart tagna av honom själv.

Du som vill ha mer med Brian, kollar såklart in hans hemsida, eller följ honom på Instagram.

Jag hoppas att du följer med i årets kalender, imorgon klockan 06:00 har du tillgång till lucka två.




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden