fredag 13 december 2019

Lucka 13 med Mathias Svold

Välkommen upp till en ny härlig morgon, full av möjligheter.
Bara det att du öppnat den här julkalendern för att titta vem som är årets Lucia gör mig glad.
Det är ingen mindre än Mathias Svold - Årets Fotograf i Danmark nu senast.
Men som om det inte skulle räcka så är han också mentor i bildgruppen VII.
Han blev också uttagen till 6x6 talent av world press photo.
Han har också ganska nyligen släppt en bok tillsammans med Ulrik Hasemann som de kallar "Kystland".
Gå in och köp alltså.

Vi har 12 fotografer kvar nu, så vad säger du om att vi öppnar kalendern nu?
Mathias Svold mina damer och herrar!

---------

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jeg tænker mere i projekter end i enkle billeder. I år er jeg begyndt at arbejde videre på et projekt om Rold Skov med Ulrik Hasemann, og det har været en stor fornøjelse.

Berätta mer?
Projektet handler om Danmarks største skov, og vi har planer om at udgive en bog i 2020, hvis alt går vel. Rold Skov har altid været omgærdet af mystik. Den har været samlingspunkt for røverbander og originaler, som gemte sig inde i træernes skjul. 
Vi dykker ned i de myter og sagn, som er tilknyttet skoven og ser på, hvad den vilde natur betyder i dag.

Vad betyder det för dig att fotografera?
Jeg ser det som et privilegium og et ansvar, at jeg som fotograf kan være med til at sætte fokus på emner, som jeg mener, er vigtige. 
Godt fotografi påvirker og rammer mig følelsesmæssigt, så jeg har altid set fotografiet som en stærk måde at formidle på. 
Det at skabe noget æstetisk, som samtidig indeholder en historie og den dokumentarisk autencitet, er en utrolig effektiv kombination.




Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Jeg er udlært på Jyllands-Posten, hvor jeg havde fornøjelsen af at sidde overfor Joachim Ladefoged på fotoredaktionen. 
Joachim er en er en af sin generations største fotografer, og han har været en stor inspiration og hjælp til at starte min karriere. 
Senest har han været med til få mig med i bureauet VII som mentee, hvor han fungerer som min mentor. 

Emil Ryge har også haft betydning for mit fotografi. Først som privatlærer inden jeg kom på Danmarks- Medie og Journalisthøjskole, senest har han været fotoredaktør på Ulrik Hasemanns og mit arbejde med bogen Kystland og bliver det også på det nye Rold Skov-projekt, selvom han ikke selv ved det endnu. 

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Ja, ærligt talt er jeg aldrig rigtig tilfreds med det arbejde, jeg laver, og jeg ser kun efter fejl. Det betyder også, at jeg arbejder koncenteret og tit vender tilbage for at forbedre billeder igen og igen.

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Hvis jeg skal skrive en kontaktannonce på fem ord, skal der stå: “Fotograf søger en rig sponsor.”

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
“Flot flot, men kan du tjene penge på det?”



När var du riktigt lycklig senast?
Jeg er en person, som er mere jævnt tilfreds det meste af tiden, end jeg har mange ned- eller opture i vilde lykkerus. 
Jeg er tror, jeg er mest glad for de små ting. 
Når der ikke er noget, jeg skal nå, og jeg bare kan gå ture med min kæreste i naturen og drikke god kaffe.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Helt sikkert en fugl. Jeg elsker fugle. Har en lille drøm om at blive fuglefotograf.

Hur är du som bilförare?
Jeg er utrolig dårlig til at finde vej, men over middel til parallelparkering.

När blev du vuxen?
Da influencers/youtubere voksede frem som superstjerner, gik det op for mig, at der her er en ny generation, som jeg ikke rigtig forstår. 
De sidder og snakker til et webcam om, hvor hårdt det er at lave lektier, og at de vil tage gule bukser på i skole i morgen, for man skal jo turde at skille sig ud. 
De kan umiddelbart ikke noget særligt. De gør ikke noget. De har hundredetusindevis af følgere. 
Jeg forstår det ikke, og jeg føler mig gammelmands-frustreret, når skriver det her.

Vilket är ditt sämsta köp?
I foråret besluttede jeg mig for, at det vil være sundt for mig at få en anden hobby end at bare fotografere hele tiden. 
Jeg ville bygge min egen cykel fra bunden og købte alle delene online, som blev sendt fra Spanien. 
Pakken kom på posthuset, men jeg nåede ikke at hente det inden 14 dage, og de sendte det tilbage til Spanien. 
Siden er jeg blev ghostet af cykelhandleren.



I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Jeg synes bare, at Esben Smed skal forsætte med at portrættere danske fotografer.

Vad ogillar du i din personlighet?
Konfliktskyhed.

Vad är din bild av total misär?
Intet håb i et menneskes øjne.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Mangel på empati. Egoisme.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Oprah Winfrey.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
At vi fortæller og selv og hinanden at alting skal gå hurtigere, være mere fleksibelt, og vi konstant skal rykke os og få større resultater.
I omskiftelige tider er det vigtigt at trække vejret og holde fast i de værdier, man ser som meningsfyldte.

Vilken är din största fobi?
Jeg er usædvanlig bange på rotter, som før har været et problem på fotoopgaver.

Vad är din största rädsla?
At verdens nationer i højere grad vil isolere sig fra omverden og lukke øjnene, når flygtningekriser, klimakriser og biodiversitetkriser finder sted, i stedet for at række ud og samarbejde.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jeg har altid pletter på mit tøj. Fra jeg tager tøj på, går der ca. 30 sekunder, før jeg har en plet.

Var skulle du helst av allt bo?
Danmark om sommeren, Andalusien om vinteren.



Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Det at vide at man betyder noget for nogen, og andre betyder noget for én selv.

Hur skulle du vilja dö?
Jamen jeg har nok lidt dødsangst, så jeg fortrænger det og ønsker egentlig bare ikke at dø.

Vad är din största extravagans?
Kaffe. Jeg køber meget og dyr kaffe.

När ljuger du?
Jeg lyver aldrig. (Ah okay, jeg løj lige der)

Vilken är ditt favorityrke?
Nysgerrighed.

Vad är ditt motto?
Karrieren er et maraton, ikke en 100-meter sprint.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Jeg siger til folk, at jeg ser intellektuelle, højkulturelle tv-serier, men jeg ser helst gamle krimi’er som Columbo.

Ångrar du något i livet?
Jeg lærer af mine fejl, men bruger ikke energi på at angre.

Vad gör du i jul?
Jeg spiser meget mad. Ellers bliver det en stille og rolig jul, hvor jeg rejser rundt i Jylland og besøger min familie.

------------

Tack så mycket för hjälpen Mathias - superbra!
Du som läst detta vill ha mer eller hur?
Hemsidan.
Kystland.

Alla bilder i det här inlägget är såklart fotograferade av Mathias.

Imogron klockan 06:00 kommer en ny lucka med ytterligare en spännande fotograf, du hänger väl med?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden