onsdag 4 december 2019

Lucka 4 med Therese Alice Sanne




Ja, men då är vi tagit oss upp till Trondheim och lucka 4.
I den står Therese Alice Sanne framför en utställning med hennes bilder.
Jag träffade Therese när jag satt i juryn i norska Årets bild tidigare i år.
Hon vann dessutom den öppna klassen i tävlingen.

Nu öppnar vi luckan tycker jag.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Fornøyd er det utrolig sjelden jeg blir. 
2019 har vært et år med sterke kontraster hvor jeg har brukt mye energi på det personlige plan. 
Jeg føler ikke at jeg sitter igjen med noe som er skikkelig bra, men det er noen bilder og jobber som skiller seg ut fra mengden.

Berätta mer?
Jeg har for det meste jobbet med oppdrag fra aviser og blader, og litt med prosjektet Svart Sol. 
Til prosjektet har jeg gått til innkjøp av et makro-objektiv og forsket litt på hvordan ting ser ut helt nært. Det kjente blir abstrakt som bildet av litt maling i vann. 
På oppdrag for Kapital ble jeg fornøyd med å få et litt annerledes portrett av en kjent, rik mann som Odd Reitan. 
For VG fikk jeg møte foreldrene til 16-år gamle Oda Moe som ble drept av en ungdom i samme bygd. 
De var utrolig modige som lot meg og journalisten komme så tett på de i en så vanskelig sak. 
For Adresseavisen fikk jeg være med en jente på hennes aller første skoledag og fanget gleden som gikk over i bekymring da vi nærmet oss skolen. 
Så er det noen bilder fra mitt hverdagsliv som betyr mye. 



Vad betyder det för dig att fotografera?
Det betyr så utrolig mye. 
Fotografiet får meg til å undre over den verden jeg er tilstede i og til å søke en forståelse. Jeg føler det er et privilegium å få møte ulike mennesker og lære av de. 
På det beste er fotografiet en forlengelse av meg selv, en fri utfoldelse som ligger tett opp til følelsene.

Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Munem Wasif. 
Han er en utrolig dyktig fotograf og lærer. Da jeg studerte fotografi i Bangladesh fortalte Wasif meg noe som jeg siden har prøvd å følge i de personlige prosjektene: - “a story must come from within”. 
Jeg velger å gjøre historier som betyr mye for meg personlig eller som skapes av et sterkt indre engasjement. 

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Å gud, ja! 
Som sagt blir jeg sjelden fornøyd, og noen ganger tenker jeg at jeg har gjort en forferdelig dårlig jobb og må lukke øynene når jeg sender bilder fra meg. 
Når de blir publisert slår det meg nesten like så ofte at “nei, dette ble jo ikke så galt”. Selvjustisen er ikke alltid like enkel å forstå.

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Vimsete og herav også søt, god til å lytte, nysgjerrig, åpen. 

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Hva gjør du om dagen, tjener du nok penger? 
Det er mange som lurer på om det er mulig å overleve som frilanser nå om dagen. 



När var du riktigt lycklig senast?
Forrige uke på Trondheim Dokumentarfestival. 
Som en av de som arrangerer er det innmari gøy når festivalen blir så bra og så mange av mine venner tar turen. I år feiret vi tiårsjubileum med et Trøndersk fokus. 
Ellers føler jeg på en lykke og en takknemlighet når jeg er sammen med venner, kjæresten og familien.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Jeg har ingen tatoveringer og slik tror jeg det vil forbli, men siden det er et hypotetisk spørsmål kan jeg si at det måtte blitt en tatovering av jordkloden som ligner en klinkekule slik den er sett fra månen. 

Hur är du som bilförare?
Ganske så eksemplarisk, vil jeg si. 
På bena kan jeg være klumsete. 
Jeg går inn i dørkarmer med skuldra og krasjer knærne inni alle mulige ting fordi jeg glemmer at kroppen tar mer plass enn hodet. 
Men så fort jeg sitter i bilen er jeg heldigvis veldig bevist på størrelsen av bilen og verden rundt meg.

När blev du vuxen?
Da jeg flytta i kollektiv som tjueåring og fant ut at det ikke var noen der som ville arrestere meg for å leke med stearin. Au. 



Vilket är ditt sämsta köp?
Et stuebord i svart marmor som ikke tåler å bli sølt på. 

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Dette synes jeg var et vanskelig spørsmål. Det siste året har jeg fått høre av flere at karakterene Sabrina spilt av Kiernan Shipka i “Chilling Adventures of Sabrina” og Jules spilt av Hunter Schafer i “Euphoria” minner om meg. Så kanskje en av de?

Vad ogillar du i din personlighet?
Utålmodigheten. Jeg mistrives når jeg må vente. 
Det er irriterende for meg selv og noen ganger for andre. Jeg tror det henger sammen med en grunnleggende rastløshet. 

Vad är din bild av total misär?
Kapitalismens kynisme som lar barn arbeide, skog rives opp og elver forurenses for profitt.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Overfladiskhet og en manglende raushet for andre. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Pappa er en hardtarbeidende fyr som klager sjeldent. 
Emosjonell, men likevel veldig rasjonell. Jeg ringer han ofte for å spørre om råd. 
Han er en god og klok pappa en kan lene seg på. 



Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Jeg tenker det er viktig å være selvstendig, men jeg tror vi har misforstått når vi tenker at vi skal klare alt selv. 
Mennesker er avhengig av andre for å ha gode liv. I en tid hvor vi alle skal være individualister, er det lett å glemme. 

Vilken är din största fobi?
Flyvende kakkerlakker.

Vad är din största rädsla?
At noe alvorlig skal skje med de jeg er glad i. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jeg liker ikke at jeg henger meg opp i det, likevel synes jeg det ikke er gøy at jeg begynner å få rynker, men jeg kommer ikke til å ta Botox. 
Fanden ta!

Var skulle du helst av allt bo?
Det er mange steder jeg kunne tenkt meg å bo - Finnmark, Island, India og Brazil - men akkurat nå trives veldig godt her jeg bor i Trondheim på Byåsen rett ved byen og rett ved skogen.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
At de er der når livet er vanskelig og at jeg får være der for de, og at de får festen til å gå i taket uavhengig om musikken er dårlig eller ølen er flat. 
De er bærebjelkene i mitt liv.



Hur skulle du vilja dö?
Brått på en fredlig tur i skogen midt blandt lyngen, soppen og maurene.

Vad är din största extravagans?
Kunst. 
Før jeg gikk i banken for å be om lån til å kjøpe min egen bolig brukte jeg deler av pengene på et Pushwagner-bilde. Jeg skjønte jeg aldri ville ha råd etter at lånet var tatt opp. 
I hverdagen unner jeg meg mat av god kvalitet og en blomsterkvast til helgen. 

När ljuger du?
Her, når jeg sier at jeg aldri lyver. 

Vilken är ditt favorityrke?
Å, det er så mye som virker så interessant å jobbe med! Jeg skulle gjerne ha blitt kirurg og pirket i organene til folk for å få de friske, eller ha jobbet på en dyrehage og chillaen med gorillaen, eller vært psykolog og gravd i folk sine sinn. 
Nå kjenner jeg meg også veldig fornøyd med å være fotograf for da kan det hende at jeg får lov til å være med andre på disse jobbene. 

Vad är ditt motto?
Siden jeg ikke har noe personlig motto får jeg lyst til å si “YOLO”, får så å si at det bare er tull. 
Men det er noe å ta innover seg at jeg må bruke tiden min i dag på folk jeg er glad i, gjøre ting jeg vil og gjøre prosjekter som er viktige. 
Ikke i morgen. 



Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Løper i mellom trær og busker og hopper over bekker mens jeg synger til filmmusikken i The Lion King. 
Hjemme sprader jeg i strømpebuksa og prøver å danse som Beyonce foran speilet.

Ångrar du något i livet?
Nei, det er ikke mye. Jeg velger å tro at alle valg jeg har tatt, gode og dårlige, har ført noe med seg som gjør at jeg er den jeg er i dag. 

Vad gör du i jul?
Til julen skal jeg til familien i Sandefjord og bo til tanta mi som har uendelig mange hunder og to katter (den ene er på bildet over). 
Jeg skal spise lakris før frokost, ligge i skje med hundene og ellers nyte et par dager i ro før jeg besøker en venninne i Oslo.  

-----------

Tack så mycket för hjälpen!
Alla bilder är såklart tagna av Therese Alice Sanne i det här inlägget.

Du vill såklart se mer av Therese fotografi och lättast är det ju om du besöker hennes hemsida, eller hennes Instagram.


Imorgon klockan 06:00 kommer en ny fotograf, du hänger väl med?


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden