måndag 16 december 2019

Lucka 16 med Anne-Stine Johnsbråten


Första gången jag träffade Anne-Stine Johnsbråten var i Arild i Skåne. 
Hon hade med sig sin man och sin nyblivna bebis Mina.
Hon visade bilder från Japan och ammade mellan varven och under middagen fick jag äran att hålla lilla Mina som somnade fint i min famn.
En duktig fotograf som nu senast också blev utvald att vara med i boken "100 Norwegian photographers".
Anne-Stine hjälpte också fint till med boken "Nordic Life" som jag var med och gjorde tidigare i år.

Nu börjar det bli dags att öppna luckan va?
Anne-Stine Johnsbråten mina damer och herrar.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jeg arbeider for tiden med et portrettprosjekt om unge muslimer som føles viktig. 
I tillegg jobber jeg med ferdigstillingen av en bok om kvinner og kjønnsroller i Japan, «Good Wife, Wise Mother», som kommer ut i i 2020. 

Vad betyder det för dig att fotografera?
Å fotografere gir mening for meg og forhåpentligvis evner historiene jeg forteller å videreformidle undring og nysgjerrighet. 
Å fotografere gir meg adrenalinkick og superkrefter, jeg glemmer meg selv og alt annet. 

Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Martin Parr har vært viktig for meg, spesielt tidlig i karrieren. 
Jeg elsker lekenheten hans, skråblikket, den engelske humoren. Helge Skodvin er en norsk fotograf som får meg til å smile og til tider le høyt. Jeg forsøker å leke mer i mine egne fotografier, forsøker å se verden på nye måter. 




Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Hele tiden. 
Jeg mener alltid at det er rom for å utvikle seg som fotograf, og jeg mener jeg alltid kan bli bedre, heldigvis. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Nysgjerrig, interessert, positiv, rettferdig og glad. 

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Jeg er også veldig interessert i å ta bilder, kanskje du kan vise meg noen fototriks? 

När var du riktigt lycklig senast?
Jeg forsøker å stoppe opp minst en gang om dagen og kjenne litt ekstra etter. 
Datteren min på halvannet gjør det enkelt å være lykkelig hver dag. 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Hvis jeg først skulle tatovere meg måtte det blitt en full sleve. 
Eller en skikkelig sjømannstatovering på armen med hjerter og navn! 

Hur är du som bilförare?
Forsiktig og treg vil andre si, men det er jeg selvfølgelig helt uenig i.  



När blev du vuxen?
Da pappa gikk bort. 

Vilket är ditt sämsta köp?
Et Lumix-kamera jeg kjøpte i 2006. 
For det første druknet jeg det i en øl da jeg skulle ta et gruppebilde den aller første kvelden jeg hadde det. Etter å ha overlevd drukningsdøden ble det aldri seg selv igjen.
I tillegg var filene forferdelige. 

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Kirstin Dunst, da hadde samboeren min blitt fornøyd. 

Vad ogillar du i din personlighet?
Jeg føler meg til tider privilegert som arbeider med fotografi og ikke noe som bidrar praktisk i samfunnet i større grad. 
Det gjør at jeg kan føle meg egoistisk. 

Vad är din bild av total misär?
Klasseturen til Bangladesh med fotojournalistikkutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus gjorde virkelig inntrykk på meg. 
I løpet av de første dagene ble vi sendt ned til slumområdene langs elvebredden av Buriganga i Dhaka. 
Jeg hadde aldri opplevd slik fattigdom. Samtidig var det en tankevekker å se hvordan de som ikke hadde noe var gjestmilde og nysgjerrige, mange virket tilfredse til tross for situasjonen de levde i. 
Bangladesh kommer til å være med meg så lenge jeg lever. 



Vad ogillar du i andras personlighet?
Jeg mister fort respekten for folk som baksnakker andre. 
Falskhet og uærlighet. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jeg ser opp til mennesker som gjør offer for å hjelpe andre. 
Som jobber frivillig og står på i hverdagen for andre. Jeg ser også opp til mennesker som beholder lidenskapen for noe de bryr seg om inn i alderdommen, det ser ut som de får et ekstra gir eller reservebatteri fordi de brenner så sterkt for noe. 

Vilken är din största fobi?
Jeg er redd for å fly, det er litt upraktisk. 

Vad är din största rädsla?
Å miste motivasjonen til å arbeide og skape. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Det viktigste for meg er at kroppen min fungerer i hverdagen, men kvisene kunne gi seg snart, synes jeg. 

Var skulle du helst av allt bo?
I en oppgradert versjon av huset jeg bor i.  

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Åpenhet og ærlighet. 




Hur skulle du vilja dö?
Gammel og trøtt av dage med barn og barnebarn rundt meg som feirer livet som har vært.  

Vad är din största extravagans?
Cafékaffe om morgenen. 

När ljuger du?
Jeg kan ikke lyve, eier ikke poker face. 

Vilken är ditt favorityrke?
Lege og musiker, kanskje?  

Vad är ditt motto?
Smil til livet, så vil livet smile til deg. 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Jeg synger høyt i bilen. 

Ångrar du något i livet?
Man kan angre på så mangt. 
Det jeg angrer mest på er nok alle de tingene jeg har drømt om, men ennå ikke fått gjennomført. Småbarnslivet setter en del begrensninger for en tid fremover i alle fall. 
Jeg angrer på at jeg ikke tok fotografi på videregående, for fotohjertet begynte å banke tidlig. 
Men om jeg ikke hadde hatt alle realfagene hadde kanskje ikke sulten etter å jobbe med fotografi blitt så stor heller? 

Vad gör du i jul?
Vi feirer jul på gården til familien til samboeren min. 

-------

Tack så mycket för hjälpen och hoppas ni får en riktigt fin jul och nyår.
Kolla in Anne-Stines hemsida och följ henne på Instagram också såklart.

Imorgon öppnar vi en ny lucka.


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden