fredag 20 december 2019

Lucka 20 med Klaudia Lech



När du öppnar lucka 20 på morgonen så är vi tillbaka i vanlig ordning.
Här står Klaudia Lech i den Kaliforniska solen.
Norskan som flyttade till Los Angeles och jobbar därifrån. Jag minns att vi i juryn till norska Årets Bild nu senast var mycket imponerade av hennes kollektion.
Men nu öppnar vi luckan tycker jag.

Klaudia Lech mina damer och herrar.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året? 
I år har jeg gått tilbake til skolebenken etter en del år som frilanser så det har blitt mindre bildetakning. Jeg er blitt veldig opptatt av visuell historieformidling på nye kanaler så jeg bestemte meg for å ta en master i digital kommunikasjon og sosiale medier her i California hvor jeg bor. 
Men nå har jeg nettopp signert en frilanskontrakt med LA Times så jeg håper det blir noen kule bilder i år! 

Berätta mer? 
Jeg ser stadig eksempler på spennende historiefortelling rundt omkring som jeg tror vi som er i avisbransjen bør lære og la oss inspirere av. Vi ligger litt bakpå når det gjelder å skape unikt innhold for nye plattformer og metoder – det er enormt mye potensiale for oss visuelle historiefortellere til å tenke nytt. 
Jeg har faktisk sluttet å kalle meg fotojournalist fordi jeg syntes det begrenser meg i enkeltes øyne. 
Vi er historiefortellere, uavhengig av hvilket verktøy vi bruker eller hvor vi publiserer. Istedenfor å kutte fotoavdelingen bør avishusene se hvilken enorm nytte vi kan ha i fremtidens avishus. 

Vad betyder det för dig att fotografera? 
Ramme inn verden, ramme inn øyeblikk. stå utenfor. observere. 
Se det større bildet. Se sammenheng. 
Jakte på livets spektrum. Appellere. Kommunisere. Utfordre. 





Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför. 
Jeg har alltid vært glad i Christopher Morris. 
Han har jo gått fashion veien nå, blitt mye pupp, kanskje han fikk nok etter at han ble banket opp av Trumps sikkerhetsvakter hehe. 
Men seriene han lagde som my america og americans er helt fantastiske. Det å kunne finne en så stor ro i noe så kaotisk synes jeg er magisk. Han har noe Lynch-aktig ved seg. 
Mørkt og poetisk om nerven i det amerikanske samfunnet. 
En annen helt er Saul Leiter. Hvis fotografi er å tegne med lys, så er Saul leigther maleriske fotografier et prakt eksempel. Hans fargerike fotografier virker å være regisserte, som hentet ut fra en Kiewslowski film. 
Det er noe av det vakreste jeg har sett – hans fargepalett. 
Jeg tror jeg har lest at han var maler og. 

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf? 
Hver dag, hele tiden hehe. 
Jeg hater bildene mine stort sett hele tiden. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord? 
Eventyrlysten, lidenskapelig, drømmende, ærlig, glad-i-ørken. 

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag? 
What does Norwegians think of Trump? 

När var du riktigt lycklig senast? 
Da LA Times ringte. 
Jeg fikk kaffen i halsen og begynte nesten å sippe. Har sendt sånn 10-20 mailer gjennom noen år. 





Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det? 
Det min venn, har vært spørsmålet jeg har stilt meg siden jeg var 16. 
Heldigvis var jeg aldri trygg på svaret så det ble ingen tattoo. Den gang ønsket jeg meg en gitar eller Jimi Hendrix. 
Jeg ville bli rockestjerne da. Jeg elsker fortsatt gitaren min, en hvit nydelig amerikansk stratocaster. 
Men det er helt OK at jeg ikke har tatovert den all-over meg selv altså. 

Hur är du som bilförare? 
Jeg får kjeft hele tiden for å kjøre for sakte her i USA. 
Jeg er flink og ansvarlig, men LA har gjort meg mer aggressiv. 

När blev du vuxen? 
Jeg trodde jeg ble voksen da jeg kjøpte min første leilighet i Oslo. 
Jeg var gira, malte veggen og dekorerte. Drømte om sofa fra bolia. Men så etter 5 måneder, satt jeg der i min nye sofa og tenkte «nei fanken, dette er feil. jeg må ut i verden, reise». 
Så dro jeg til USA og bodd i en koffert i 2 år. Så jeg var vel ikke helt voksen likevel. Jeg er kanskje voksen nå, for jeg har tenkt på at jeg burde tenke på pensjon i et siste, det er ganske voksent. 

Vilket är ditt sämsta köp? 
Et kunstverk fra en Instagramkunstner som printa kunsten på en vanlig printer. 

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då? 
Tom hanks. 

Vad gillar du i din personlighet? 
At jeg tar sjanser og følger drømmene mine. 
Med ulikt hell. 

Vad är din bild av total misär? 
Klimakrisen.

Vad gillar du i andras personlighet? 
Autentisitet og varme. 

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Min pojke for å takle mine dårlige dager.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
Å lage plastikk. 





Vilken är din största fobi? 
Fly. Jeg hater og fly. 
Det er faktisk paradoksalt nok mange av oss (fotojournalister med flyskrekk) 

Vad är din största rädsla? 
Å miste de jeg er glad i. 
Få alzheimer. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Min bleike hud som ikke er venn med solen i Los Angeles. 

Var skulle du helst av allt bo? 
Ørkenen i west-usa. Jeg er en ørkenrotte. 
Men det er vanskelig å finne jobb i en ørken. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
Mine beste venner bor i Norge – 8000km unna meg. 
Likevel vet jeg at jeg kan ringe de når som helst. Å bo ulike steder har vist seg å være en test for vennskap, men noen vennskap lar seg ikke stoppe av et hav i mellom. 

Hur skulle du vilja dö? 
Bli skylt av en bølge i Big Sur, California når jeg er gammel. 
Vent jeg tar det tilbake, jeg har hørt drukningsdøden er verst. 
Nei da må jeg vel svare det vi alle vil, sovne inn når jeg er gammel, mens mine barn spiller gitar for meg. 
Jeg så faktisk et bilde en gang, tatt av Karin Beate Nøsterud av en familie som satt rundt sine gamle syke mor og spilte gitar for henne til hun sovnet in. 
Det var så vakkert, døden ble på en måte sunget inn. 

Vad är din största extravagans? 
Airb’n’b plus. 




När ljuger du? 
Jeg skulle ønske jeg klarte, men de som kjenner meg vet jeg er brutalt ærlig og mangler filter. 
Det er stort sett bra, men noen ganger er jeg kanskje for ærlig. 

Vilken är ditt favorityrke? 
Historieforteller. Saxofonist. Hjerneforsker. 

Vad är ditt motto? 
“Wilderness is not a luxury but a necessity of the human spirit, and as vital to our lives as water and good bread. A civilization which destroys what little remains of the wild, the spare, the original, is cutting itself off from its origins and betraying the principle of civilization itself.”
― Edward Abbey, Desert Solitaire 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 
Lager impro-podcast i bilen 

Ångrar du något i livet? 
Jeg tror all erfaring, god eller dårlig gjør oss sterkere. 
Jeg angrer på mye, men så angrer jeg liksom ikke likevel om du skjønner? 
Fordi noe bra kom ut av det, senere. 

Vad gör du i jul?
Jeg skal feire min første jul her i USA med min kjære og hans familie. 
Det blir ikke en hvit jul, men en tropisk på en øy i Texas hvor han er fra. (yes texas har en tropisk øy!) 

---------

Tack så mycket för hjälpen och ha en riktigt God Jul och Gott Nytt år också.
Lycka till på LA Times.
Till dig som läst detta så finner du såklart mer på hennes hemsida och följ henne på Instagram också är du snäll.

Alla bilder i det här inlägget är såklart tagna av Klaudia Lech, förutom bilden på henne själv som är tagen av Christian André.

Nu har vi 4 spännande fotografer kvar i den här julkalendern, du följer väl med enda in i mål va?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden