onsdag 18 december 2019

Lucka 18 med Anton Hedberg

Ännu en fin kille i kalendern och ingen mindre än Anton Hedberg.
Våra vägar har korsats på olika sätt. Jag har varit på hans tidning och föreläst en gång och jag körde upp för att se hans vernissage han hade bara för något år sedan i Borås.
Jag gjorde faktiskt en liten intervju med honom där också, du ser den här.
En bra kille detta också alltså och han var också en del av "Nordic Life".

Låt oss öppna luckan så får han berätta själv.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jag är förstås väldigt glad över den utställning jag gjorde runt årsskiftet på konstmuseet Wärenstams här i Borås. 
Ett trettiotal bilder med det det gemensamt att de är tagna med drönare.

Berätta mer?
Jag har jobbat på Borås Tidning hela mitt vuxna liv, de senaste åren som fotograf och filmare. Det är ett fantastiskt jobb, men ibland längtar man efter att skapa något utan att det ligger något tydligt uppdrag bakom. 
Mer fritt. Sagt och gjort. Jag sökte och fick ett fint stipendium och jobbade med detta en dag i veckan hela 2018. 
Resultatet finns nu att se här.




Vad betyder det för dig att fotografera?
Det absolut bästa med fotografi är alla de möten, situationer och miljöer som en kamera har förmågan att dra en in i. 
Kameran är min morot och min murbräcka. Men den är också ett känsligt instrument med oerhörd kraft och det är just detta som aldrig upphör att fascinera mig tror jag.  

Berätta om en fotograf som har betytt väldigt mycket för dig och varför.
Mary Ellen Mark. 
Som ung reporter på BTs kulturredaktion fick möjligheten att träffa och intervjua henne en gång när jag var i tjugoårsåldern. 
Jag hade ingen aning om vem hon var eller vad hon gjort. Efteråt har jag förstått att det kanske var ett av mitt livs finaste ögonblick. 

Har du någonsin känt tvivel på dig själv som fotograf?
Det gör jag varje dag som jag lyfter en kamera. 
Men framför allt alla dagar jag inte lyfter en kamera. Men jag är ändå hoppfull - min inställning är alltid att min verkliga storhetstid som fotograf ligger framför mig :-)


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Kreativt driven och handlingskraftig drömmare.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Är du fortfarande kvar på Borås Tidning?

När var du riktigt lycklig senast?
Häromdagen när jag åt middag med min familj. 
Den bara infann sig där, plötsligt - den totala lyckan. 
Men jag sa inget, då skulle de tro att jag tappat förståndet.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Då skulle jag bygga om det bläck jag redan har under huden till något som speglar mitt fyrtioåriga jag mer än mitt tjugoåriga jag.

Hur är du som bilförare?
Så nära ett internettroll man kan komma - det vill säga självgod och vresig.

När blev du vuxen?
Fysiskt någonstans mellan höftsmärtan och läsglasögonen. 
Psykiskt väntar jag fortfarande på att det ska inträffa.



Vilket är ditt sämsta köp?
En bok om hur man uppnår framgång snabbt. 
Den gav inte önskat resultat.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Ralph Maccio i Karate Kid som ung, Will Ferrell som medelålders.

Vad ogillar du i din personlighet?
Det ibland korta avståndet mellan tanke och stämband.

Vad är din bild av total misär?
Senaste väljarbarometern.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Överlag tycker jag att folk får vara som de är. 
Men saknar du helt förmågan att skratta åt eländet så är du lite mindre intressant att hänga med.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min fru.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Vinnarinstinkten.

Vilken är din största fobi?
Kallsupar i publika badbassänger.

Vad är din största rädsla?
Att helt tappa förståndet. 
Men det kan jag eventuellt redan ha gjort.



Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Min överkropp. 
Den är förvisso triangulär, men åt fel håll.

Var skulle du helst av allt bo?
På en alpsluttning.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deras oförmåga att gestalta normen.

Hur skulle du vilja dö?
Snabbt och gärna skrattandes.

Vad är din största extravagans?
Skidresor och eldrivna handverktyg.

När ljuger du?
För mig själv varje dag när resonerar mig fram till att jag inte hinner träna.

Vilken är ditt favorityrke?
När mitt nuvarande jobb funkar som bäst är det oslagbart. 



Har du något måtto?
Sluta aldrig att drömma.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Gråter tyst till dramaturgisk pekoral.
Sjunger högt och dåligt.
Svär så att djävulen själv rodnar.

Ångrar du något i livet?
Massor. 
Men jag har märkt att det inte har någon större effekt.

Vad gör du i jul?
Försöker att undvika att dras in i julstressen…och misslyckas.

Tack så mycket för hjälpen Anton och stort tack för hjälpen. 
Se till att följa honom på Instagram och kolla in hans hemsida ännu mer.
Hoppas du får en fin jul och gott nytt år också.

Imorgon klockan 06:00 kommer ytterligare en lucka, du hänger väl med?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden