måndag 19 maj 2008

Flyget och jobbet


Det blir svårare och svårare inför resor tycker jag.
20 kilo är max och sen åker man på extrapengar i övervikten.
Är sugen på en sån här för den kan man ha som handbagage tydligen.
Men hur många hus får man i, är det någon som vet?
Okej, jag drar på en stor ryggsäck just nu men inför OS i sommar får jag inte i mer än hälften jag ska ha med mig.
Då kanske den här ordentligt packad går bättre.
Ge mig kunskap om det, tack.
Annars får jag väl såklart ta mig ner till fotoaffären själv.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Har inte kollat in denna pelikanen själv men hittade två länkar som kanske kan vara lite att kika på. Ser onekligen intressant ut.

http://www.cambags.com/canon/1d/cases/pelican_1510_frames.htm
http://www.cambags.com/nikon/d70/cases/pelican_1510_frames.htm

Själv är jag lite körd på ThinkTankPhoto, har en rygga och ett bälte men min nästa blir nog en rulle, http://www.thinktankphoto.com/ttp_product_ArprtInl2.php Det finns en större men denna skall klara alla olika krav på yttre mått för handbagage. Tyngden är det nog värre med. Får ta ur den tyngsta kombinationen och ha den över axeln.

/chris

Lars D sa...

Tack Chris
Jag sa kolla runt lite. Men jag hade gärna haft BoH några kvarter bort. Men dom kör inte mycket på Think tank va?
Det där med vikten får man verkligen ligga lågt med. Nu har man en 30 kilos ryggsäck som man försöker se lätt ut vid incheckningen...
Jag tror det är lättare med en sån där rullgrej.
Men sen när man kommer fram kanske man inte vill ha just en sån...suck.
Är alla fotografer väsknördar tror du?
Hoppas att det är bra med dig,

/LarsD

Anonym sa...

Haha, någon fetisch skall man väl ha och finns det något manligare än väskor;)

Skämt å sido, det är väl bara att inse att den perfekta väskan inte finns. Rätt väska för rätt tillfälle gör att det blir en del i samlingen.

Tror som du att det är lättare att verka oberörd av vikten med en rulle, sen får man hålla tummarna att dom inte väger den.

Flög med Ryan Air till Lettland för ett jobb. Dom är ju kända för att hålla på vikten så det blev till att packa noga, dela ut lite strategiskt tunga saker till ressällskapet och sedan se oberörd ut med en kamera på axeln. Var tvungen att ha med belysningsstativ och hade allt inom vikten så döm av min förvåning när jag fick betala extra för att stativen var för långa, hopfällda som dom var. Surt när man ansträngt sig så.

ThinkTank kan du köpa på http://www.atphototech.se/ här i Sverige. Har handlat alla där, osett t.o.m. Brukar annars var noga med att kolla mina väskor irl innan köp. Kan rekommendera dom, väldigt bra att ha och göra med.

Lycka till i letandet

/chris

Anonym sa...

Hej Lars

Tjek lige her:
http://www.sportsshooter.com/dmc/pelican/
Jeg har købt og tager den måske med til OS.

Hej

Jens Dresling

Unknown sa...

Tjena Lars!
Skönt att se att det inte bara är jag som inte kan bestämma mig. Ska följa detta och se vad som kan rekommenderas av andra, jag står i valet och kvalet mellan en thinkthank "airport international." och en pelican "1510", båda rullväskor som är ett måste. Lutar kanske mer åt en thinkthank men som sagt, jag kan inte bestämma mig.

//marcus, Bildbyrån

Lars D sa...

Hahaha, vad roligt. Jag skriver om fotoväskor och nu är jag helt plötsligt uppe i 6 kommentarer...
Tack alla för tips. Jag tror det lutar åt en en Pelikan ändå. Åker ner på stan i morgon onsdag och känner på en. När jag flyger nästa gång så packar jag den så full så det är löjligt och så hoppas jag på att dom inte väger den.
Det kan vara så att inom en framtid så får man inte ha handbagage alls och då kan man ju bara låsa den och skicka den på bandet. Betala 4800kr för övervikten och helt plötsligt sitter på på en stol som vilken reporter som helst. Me den pocketbok och en iPod.
Ganska skönt ändå, men hamnar väskan i fel stad är det ju jobbigt. Okej, jag får kanske ha en ixus i handbagaget i så fall.
Jens, kan inte vi ses i Peking med våra väskor då?
Gå runt och mysa på himmelska fridens kanske...
Hörs allihop och jag hoppas att ni slutar hänga med i väskproblematiken.
/ LarsD

Lars D sa...

Jag menade såklart att ni INTE slutar hänga med i väskproblematiken.
När man publicerat sitt inlägg kan man inte fixa till stavfel tyvärr.
/ LarsD

Mattias Johansson sa...

Tjena allihopa och särskilt dig lars.

Kul att höra av andra som är sålda på Think Tank! I denna änden av landet, Kalmar, verkar jag vara ensam om att ha ThinkTank.
Dom är bra, visst, de tar plats, men de håller för riktigt tuffa tag. Jag har bytt från mitt gamla domke som jag inte tycker höll måttet riktigt.

Gott att vara hemma igen Lars?

Lars D sa...

Tjena Mattias

Ja, det är faktiskt skönt att vara hemma igen. Kina blev ingen succé direkt men jag har sett mycket inför OS i sommar och det får man väl se som bra ändå.
Och så rolexen såklart...
Man kanske ställer för stora krav på sig själv när man far iväg sådär men det kanske är bra också.
Nu är det bara några arbetsdagar kvar till semestern börjar. Det känns som jag behöver det nu.
Är det bra med dig annars?
/ LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden