torsdag 15 maj 2008

Mina sista pengar


Det är kul med remotes.
Dom är tokiga på den där amerikanska sporttidningen.
Sports illustrated.
Det är Thomas Nilsson som berättar om dom den här gången.
Man träffar dom på olika sportgrejer och ser mycket bra bilder men jobbet dom lägger ner känns inte relevant med resultatet alltid. På OS i Salt Lake City satt jag bredvid deras "hockeyfotograf", jag minns inte vad han heter. Jag har för mig det var 18 monterade Hasselbladare som han styrde från någon slags datamaskin. Vi satt på kortsidan av rinken och när perioden var färdig öppnade han en liten smal dörr.
- Va, sitter det en dörr där,frågade jag lite korkat kanske.
- Jag beställde en, sa han i sina stora gula glasögon.
- Jaha, sa jag. Själv lyckades jag fixa ett skåp i pressrummet.
Olika världar.
Varför han hade gula glasögon stora som hela ansiktet?
Som han sa, Ja man ser ju pucken bättre. Det blir större kontraster.
Jo, det är klart...
På OS i Nagano hade jag lyckats få Sports Illustrateds biljett till invigningen och dom hade fått Sydsvenskans. Jag hade inte själv sett det men blev helt klar med det när deras bildchef kom rusande. Inte rasande, det var ju inte mitt fel.
Deras "driver" körde direkt hem mig till hotellet för att hämta biljetten.
Det var mycket viktigt att det gjordes direkt.
På invigningen satt jag högst upp på läktaren och såg knappt spektaklet och han som fick min biljett sprang inne på innerplan bland sumobrottare och annat....
En annan gång, jag tror det var på OS i Nagano också stod vi några fotografer högst upp på en hafpipe backe. Det är snowboard och den lutar satan så mycket. Man måste ha piggar under fötterna. Det snöade, och det ordentligt.
Bob, som en av deras fotografer heter la ner sina 4 kameror i snön och dom båda gled och rullade ner fint i slänten. En assistent kom flåsade upp med stegjärn på fötterna med fyra nya kameror och en bricka med fyra koppar kaffe på. Det är riktigt långt att gå.
Bob tog kamerorna och en kopp kaffe och så sa han till oss, bredvid en ordentligt trött assistent:
- Help your self guys!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Personligen tycker jag man tappar fokus om man har mycket grejer att hålla reda på.

Fast amerikanska hockeybilder är väldigt bra. Jag har hört att det har blixtar i taken på arenorna - men stör inte det spelarna?

Lars D sa...

Jo, det stämmer att det sitter stora blixtar i dom flesta sportarenor i USA. Det kommer mer här också.
I Malmös hall sitter det vet jag.
Jag tror att dom är så fokuserade på att göra det dom gör så det märks nog inte. Sen är det så att i USA så har sportstjärnorna fattat att det är "show business" och media och åskådare gör att dom kan leva som dom gör.
Det har dock inte "stjärnorna" här hemma kommit till insikt med.
Än.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden