lördag 19 september 2015

Lördag


Det är rätt mycket som faller på plats just nu och den känslan är så skön.
Lördag är det dessutom och det har varit sol, nyss regn och nu sol igen.

---------------------------------

Jag läser Jonas Lindkvist inlägg om kontrakten i SHL och LHC i Linköping.
Han är inte förvånad att det blir som det blir.
Tror också detta bara är början på hur det kommer se ut och bli i framtiden.
En fotograf (eller aktör) släpps in i hallen och säljer till alla.
Till klubben, till ligan, till sportmärket och till sist även journalistiskt.
Ja, det kanske inte är fel, bara vi är medvetna om var vi själva styr oss.
När Aftonbladet målar en studio under Champions League grön och samarbetar med Unibet så protesterar journalisterna.
Läs mer här.

Är det skilland på sportjournalistik när det gäller text och bild?
Egentligen.
Det är väldigt mycket svårare att göra skillnad på det som frilans, det inser jag.
Då handlar det om pengar in, men tanken kan man ändå brottas med.

----------------------------------

För några år sedan träffade jag fotografen Chrisopher Hertig som cyklat runt i Ryssland och fotograferat busshållsplatser.
Jag minns inte om det var i Amsterdam eller Perpignan eller någon annan stans.
Men jag minns att jag bara gillade det.
Enkelt och roligt och lite torrt liksom.
Läs mer om hans projekt här.

---------------------------------

Jag blir tillfrågad om jag kan vara rådgivare till DOK-festivalen i Norge.
- Yes! svarar jag på den frågan.
Såklart, vad roligt.

---------------------------------

Jag får en fråga av Håkan Risberg och han ska flyga till Grekland.
Blir glad av det och minns när jag var där och bodde på Makedonia hotell och det blev en himla bra natt med porslin mot väggar och golv.

---------------------------------

Jag får det coolaste brevet jag sett i brevlådan.
Jag blir sugen att sno den idéen.


Min kamrat Fredrik Reuterhäll sänder ett sms på fredagen på den ordning han skapat i sin hylla.
Fredagsmys på riktigt.
Jag blir glad av det.

---------------------------------

Tanken var att flyga lite med helikoptern idag men regent stoppade mig men nu skiner solen igen.
Kanske jag ska ut och filma lite med den nu då helt enkelt, så kan jag stryka det från listan.
Så får det bli.
Få igång roterbladen!

---------------------------------

Annars tycker jag det inte händer särskilt mycket rent fotografiskt, har det inte varit så ett tag nu?
Flyktingar, många kollegor jobbar med flyktingar i olika länder.
Norge har fixat till sin hemsida och den blev fin tycker jag.
Se här.

Okej, nya tag nu då.

Vi hörs.


p.s. Bilden är på Zlatan när han värmde upp inför matchen mot Malmö FF.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Jag tycker att stora delar av sportfotografin idag inte är journalistik.
Enskilda fotografer och byråer skriver kontrakt och får betalt av lag som de sedan ska bevaka journalistiskt.
I mina ögon ger detta inte journalistisk frihet och när sedan enskilda fotografer berättar att de inte skickar känsliga målbilder så inser man att vi är farligt ute.

Farligast i detta är okunskapen och oförmågan att diskutera dessa saker.

Unknown sa...

Jag vet inte vem fotografen/fotograferna är som har kommit med det påståendet, men för att förtydliga så har vi på Bildbyrån aldrig någonsin gått med på sådana inskränkningar (däremot har en annan svensk byrå gjort det). Tvärtom har vi de gånger det ställts orimliga krav från olika parter bojkottat evenemang.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden