onsdag 15 februari 2012

Mycke tävling just nu


Foto: Donald Miralle

Här ovan ser du Donald Miralles bild från en Triathlonstart på Hawaii tror jag det är. Bilden är precis utsedd till världens bästa sportbild förra året.
Säkert helt rätt. Donald är en väldigt duktig fotograf och dessutom väldigt trevlig.
Han har suttit i juryn i svenska Årets Bild en gång och då gav han mig förstapriset i sportbildsklassen.
Tack för det.

När han tagit den här bilden och lagt ut den på sin blogg så kommenterade Al Bello den direkt med orden:
"One of my favorite shots of all time. I love it. So glad you got the cover and great story to go with the pic".
Visst, han har rätt, det är en fruktansvärt fräck bild.
Men kan det vara så att branschen är för liten för oss?
Det är för internt kanske.
"Chef" för sportfotojuryn i world press photo var nämligen just det.
Al Bello.
Han kan ha gjort helt rätt men han kan också ha prisat en av sina kompisar i den klassen.
Den är svår att komma runt, tanken alltså.

När Donald och Al (som jobbar kvar på Getty) jobbade ihop var dom som ett team på dom stora evenemangen.
Men det räcker inte där, dom hade också med sig Adam Pretty som också är en väldigt duktig och trevlig fotograf.
Han har också suttit i den svenska juryn ett år och gav då Jonas Lindkvist förstapriset.

Därför blir jag inte heller förvånad när jag hittar att Adam Pretty tar hem ett andrapris i sportstory klassen i world press photo.
Förstår du min tanke?


Foto: Adam Pretty

Kvällarna går ju åt att sitta och titta på röstningen av POY. Det är lärorikt och väldigt roligt även om det tar lite för mycket tid.
Jag satt med och tittade på när juryn skulle välja ut vinnarna till klassen feature story dagstidning.
När det var ett gäng serier kvar så säger en kvinnlig jurymedlem som jag antar jobbar på New York Times att hon hade svårt att säga något om två av jobben.
Hon hade nämligen varit med och skurit ner dom reportagen till det som nu tävlade alltså.
Som du sedan ser så är det just dom två jobben av Damon Winter som får både guld och silver.

Jag vill med detta verkligen inte säga att något är felaktigt eller att jag skulle vara sur på något sätt.
Men jag kan inte låta bli att tycka att branschen ibland blir kanske lite hemmablind på något sätt.

4 kommentarer:

Christian Andersson sa...

Hmm, vad intressant. Låt oss hoppas att de kan skilja på sina roller. Borde man kanske ha ännu större jurygrupper, så att inte en jävig röst blir för stark?

/Christian

Jonas sa...

Ska du eller jag sitta i juryn nästa år?

Lars D sa...

Kan ont du sitta Jonas så tar jag nästa år:-)
/LarsD

Lars D sa...

Kan inte...skulle det vara.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden