söndag 5 februari 2012

Sydsvenskans bildredaktion 1993


Mats Sjöström som var labbchef.

Jag sitter och scannar gamla negativ som du vet om du följer med här på bloggen.
Nu har jag hittat lite bilder från hur det såg ut 1993 när jag började på Sydsvenskan.
Labbet var den centrala delen av vårt jobb och vi delade med KvällsPosten.
Mats Sjöström var labbchef och det är också han du ser på bilden ovan här.
Han var kung på att göra färgkopior i maskinen han sitter vid. Han hade små pjattar som han stoppade in i den och efterbelyste och hade sig. Riktigt bra var det.
Låt oss kalla det dåtidens photoshop.

På redaktionen hade vi fotografer varsitt skåp och så ett bord med en telefon.
Det var den platsen vi hade och vi behövde heller inget mer.
Idag är vårt jobb mer ett data-tids-jobb med eget kontor och så.
Inte så att jag saknar den där tiden. Jag saknar Magnus du ser här nere på bilden.


Magnus af Geijerstam poserar i labbet. På bordet till vänster om honom kom dom svartvita bilderna ut och det var också där vi laddade färgfilm och stämplade bilderna.


Leif Å Andersson sitter på vårt gemensamma bord och ringer.


Leif Å Andersson, Ola Nilsson och Caij Ohlsson diskuterar dagens tidning.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden