torsdag 9 februari 2012

POYi


Foto: Yuri Kozyrev

Nu börjar det.
Vinnarna i Poy börjar dyka upp. Du kan ju som du också vet följa juryarbetet via nätet.
Jag hängde med länge igår men det har ju en förmåga att bli väldigt sena nätter.
Till ljudet av "in" och "out".

Den här bilden hade jag som favorit till featureklassen och mycket riktigt så vann den.
Bra helt enkelt.
Men vad är egentligen en featurebild? Juryn fick svara på det men jag tyckte inte jag fick någon tydlig bild av det.
Är detta ett porträtt?
Många fotografer hade skickat in helt fel bilder till klassen och fick ju också ett "out" direkt.

I den första klassen var det 2700 bilder med om jag fattat rätt.
Juryn går igenom alla bilder i olika ronder och trycker på mentometerknappar och till sist hade dom i just denna klassen 25 bilder som var "in".
Då går dom igenom alla "0ut" en gång till och lyfter in några så i nästa "round" var det totalt 33 bilder.
Sen fortsätter dom så till det är färdigt. I den sista rundan med 33 bilder fanns Lars Lindqvist med från DN med en bild från Ryssland.

Du kan se alla vinnarna i featureklassen här.
Dom hann också med den extrainsatta klassen "Japan earthquake" och dom vinnarna hittar du här.

Du följer hela kalaset själv här när dom idag kör nya klasser.

Det var roligt att se så många av dom bilder vi använt till bilden, bilden dyka upp.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden