fredag 19 september 2014

Turin 10 (sista rapporten)

På en frispark slår Carlos Tévez in bollen som resulterar i 2-0 till Juventus.
Förbi Malmö FF,s mur.

Jag blir glad att det kommer mail om min resa till Turin. 
Fotografer och kollegor som vill veta mer om hur det fungerar på fältet, på de stora arenorna.
Jag är inte sen att vilja berätta, så gott jag kan. 
Här kommer det försöket alltså.

Det är alltid roligt att få chansen att bevaka de stora matcherna. Juventus är en stor organisation med så mycket pengar så bankmännen och kvinnorna med för den delen i Limhamn förmodligen har svårt att räkna alla pengarna.
Bara deras nybyggda arena kostade 110 miljoner euro och klubben äger den helt själva.
Nu hann ju jag se två matcher nere i Turin och efter den första kom det rapport (en lapp alltså) på matchens resultat i pengar.
Den matchen drog in 14 miljoner svenska kronor på bara biljetter.
Kioskerna och det runt om räknades inte med i det.

Men låt oss fokusera på matchen mot Malmö FF.


Emil Forsberg och Patrice Evra.

Själva matchdagen var ganska lugn fram till 14 då jag gick och gjorde film tillsammans med Max Wiman och Fredrik Lindstrand till Sydsvenskans webb.
Du ser det lilla inslaget här.
Klippte och sände det och när det var färdigt stack vi ut till arenan.
Fotograferna till höger, reportrarna till vänster.

Försökte få ihop sändutrustningen för att sända direkt från kameran men det ville inte.
Alla tycktes ha svårt att få det att fungera så efter ett tag la jag ner det och fokuserade på matchen istället.

Erik Johansson drar i Carlos Tévez tröja.

På Sydsvenskan har vi som på många andra tidningar fler upplagor så jag försökte få ihop en bilden, bilden till första upplagan innan matchen och sen kunde jag alltså fokusera på matchen under själva matchen.

I den 40:e minuten tankade jag in två kort i datorn och gjorde fram 8 bilder under halvtidsvilan och segt rullade de hem under andra halvleken.
Då är det skönt att det inte regnade vilket det varnades för och att batterierna i datorn är laddade.
Vid slutsignalen rusade jag in och gjorde vid de sista bilderna till den sista upplagan.
Klockan var då mellan 23:15 och 23:30 och då packade jag om utrustningen och gjorde 5 spelarintervjuer.
Inget till historien kanske men jag gjorde det.
En av dom, den med Erik Johansson lyckades jag inte trycka på "rec" vilket jag kan erkänna här på bloggen.
Säg det inte till någon bara.

Fernando Llorente och Anton Tinnerholm

Nu är det inget att se kanske men är du riktig sugen så kollar du här, här, här och här.

Visst jag fattar att det finns massor att lära sig här och gå vidare med, men Pelle Nyström på SVT-sporten var riktigt imponerad av min mikrofon.
Han är för övrigt en fin kille.

Carlos Tévez gör 1-0 för Juventus och Robin Olsen når inte bollen ordentligt.
Men Malmö FF höll emot i 60 minuter av matchen och gjorde det riktigt bra.

Markus Halsti hoppar högst på en hörna för Malmö FF, första i matchen faktiskt, som Magnus Eriksson slog.

Supportrarna från Malmö hade fått en "tårtbit" av läktaren men hördes oordentligt ändå.

Så även om det var en ganska lugn tillställning med jobb bara mellan 14:00-01:00 var det kul såklart.
Tufft utan mat.
Reportrarna fick buffé med vin och öl och nere i fotografkällaren fick vi en påse med en banan, vatten och lite rån. 
Okej, en liten fralla med skinka också.
Fint så.

Du undrar kanske hur vi gjorde, eller hur det blev i tidningen också?
Men då kommer det här.
Jag och förträfflige Kent Jönsson åkte ju redan på lördagen (matchen spelades på tisdagen) så vi hann se ytterligare en Juventus-match alltså.

Även i den matchen gjorde Carlos Tévez mål mot Udense och jag tänkte redan där på lördagskvällen "den killen får de se upp med".
Såhär såg vår första rapport ut.


Dagen efter den matchen sydde vi ihop ett större reportage om Turin och Juventus.
Vad har Malmö FF att vänta sig alltså.
Hur stort är fotbollen?
Lite så.
Då blev det detta i tidningen.




Samma dag som den rapporten publicerades landade Malmö FF och tränade på arenan och det var ganska stressigt att hinna allt.
Men såhär blev det i tidningen.
På andra uppslaget har Joel Marklund 2 bilder på Juventus-spelare och en träningsbild.
Jag var tvungen att klippa det här tv-inslaget nämligen så tiden började bli knapp så vi bestämde oss för att hoppa det hela.
Men visst retar det mig ändå.

Vi hann också med en snabb intervju med Pontus Jansson (ex-mff:are) som nu spelar i Turin.
Här ser du den.



Sen var det match och då såg tidningen ut såhär.


Det här är C-delen i första upplagan, i den andra såg den annorlunda ut.

Första upplagan.

Andra upplagan.

Här är bilden, bilden vi körde i första upplagan.


Ja, det var nog min rapport från Turin det.

Summa:

7 filmer, en massa bilder, 20 sidor och alldeles för lite pasta.
Lite så.




6 kommentarer:

Daniel Nilsson sa...

Svettigt, men Bra jobbat!

//D.

Jonas sa...

Ser jättebra ut.
Egna vinklar och bilder som kompletterar varandra jättefint.

Jonas

Claes Thureson sa...

Så jävla bra!

Lars D sa...

Tack!
Vad snälla ni är.
/LarsD

Lars Dafgård sa...

Det är så bra. Bra bra bra.

Lars D sa...

Tack LGD!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden