onsdag 6 maj 2015

Brun-rosa

En kollega ringer och är bekymrad över kopieringen i Årets Bild.
Han har sett utställningen och jämför den med bilderna i WPP.
Sverige kopierar mycket hårdare och tolererar mycket mer photoshop än i de internationella tävlingarna.  

Jag funderar också på det och när jag ser tävlingsbilderna reagerar jag också på skillnaden mellan sport och allmänna bilder.
I sportbilderna lyser kontrasterna och färgerna på ett overkligt sett.
När vi kommer till de allmänna bilderna har dom som ett filter med urmattade färger och ibland med ett filter på sig. 
Modernast nu är lite brun-rosa och så ser det ju heller inte ut i verkligheten.
Är det viktigt?
Är det någon som för debatten?

Två olika världar och jag blir sugen på att kopiera på motsatt sätt.
Urvattnade, bruna sportbilder och kontrastrika, färgglada bilder från allt annat.



Linda Forsell är en duktig fotograf boendes i New York och hon har inget med det här inlägget att göra.
Men jag ser på sociala medier att hon fyller år idag så jag passar på att gratulera henne här.
Grattis-grattis!
Bilden tog jag efter en fin lunch vi hade för något år sedan i NY.

Kolla på filmen jag lagt ut i det förra inlägget, är det åt det hållet vi är på väg?
Kan bli tufft.

Annars skiner solen och jag måste få ihop mina grejer här och komma iväg.

Ha en bra dag.


1 kommentar:

Sigfrid Lundberg sa...

Detta är ju intressant. Förmodar att alla filter i Instagram påverkar modets växlingar.

Jag minns när jag gjorde sepia-färgade bilder av svartvit silvergelatin i mörkrummet för en fyrtio år sedan, eller så. Den processen var modern under en tid men att den involverade köp av kemikalier mot särskilt giftkvitto som föräldrarna fick skriva under som jag var omyndig (om jag nu minns rätt).

Sådana modevisningar var mindre snabba då.

Sigge

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden