måndag 4 maj 2015

Workshopen/Veckan/Livet


Ja, men då var det ny vecka igen med nya planer och grejer som ska göras.
Okej, jag tänkte jag skulle tjata lite till om workshopen vi hade i helgen.
Har liksom inte hunnit/orkat summera den riktigt ännu.

Förra året hade jag och Jonas Lindkvist en workshop i hur man bygger upp/gör ett reportage från sportens värld.
Ett gäng hängivna deltagare samlades i Stockholm under en helg och det var riktigt fint.
När vi summerade den workshopen var vi inte helt nöjda tyvärr.
Vi tänkte lägga ner den, men vi testade en gång till och gjorde istället några förändringar.
Vi la, precis som i vår andra workshop in mer fotografi för deltagarna och efter denna vi precis haft i helgen här i Malmö känns det bättre.

Deltagarna fotograferade "Toughest" som gick här i Malmö i lördags.
På fredagen snackade jag och Jonas och berättade hur vi jobbar med reportage, eller mer journalistiska sportbilder med för den delen.

Självklart fick vi många frågor på Årets Bilds beslut att lägga ner sport-reportage-klassen.
Men vi är inte rätt personer att svara på det, vi är ju lika frågande kan man säga.

På lördagen kom jag ner rätt tidigt till tävlingen och det första jag såg var mannen på bilden längst upp i det här inlägget och tänkte:
Nej!
Det är väl ingen av "våra" killar och det var det heller inte tack och lov.

Jag gissar att han med all den utrustningen inte orkade särkilt länge på dagen.
Jag hade inte gjort det.

Själv tog jag inga bilder direkt på tävlingen utan fokuserade på att snacka och peppa deltagarna i workshopen.
Längst ner ser du en bild jag tog från samma lopp förra året.

På söndagens presentation visade det sig (som vanligt) att vi hade med duktigt folk den här gången igen.
Att dom dessutom bloggar fint om oss gör inget, tvärtom.
Jag gillar Claes Thuressons liknelse med "sportfotografins Filip& Fredrik".
Läs mer i Jörgen Jarnbergers, Claes Thuresson och Jens Dreslings bloggar.

Det är otroligt roligt att hålla en workshop men det är också en rejäl urladdning på alla sätt.
Nu är det ny vecka.

Jag gillar verkligen att hålla de där workshopsen tillsammans med Jonas Lindkvist.
Han är grym på så många sätt.

Tack kompis för möjligheten.

I augusti har vi en ren sportfotografi-workshop men som ändå riktar sig till dig med en normal som längsta objektiv.
Det finns någon plats kvar och vi hade gärna sett dig på workshopen.
Läs mer här.

Nu ska jag börja planera en kurs jag ska hålla nästa vecka och så ladda om, fixa lite inför veckan.

Allt känns fint även om rätt mycket stör också, men vi tar det någon annan gång va?


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden