söndag 12 juli 2009

Britney


Foto: Lars Dareberg/ Roskilde 1999

I dagens tidning recenserar vi Britney Spears konsert i Köpenhamn.
Den här gången utan bilder. Vi valde att bojkotta konserten.
Artister ställer högre och högre krav på vad vi fotografer får göra, det är inget nytt. I det här fallet har Britney ställt så höga krav på oss tidningsfotografer så vi väljer helt enkelt att inte gå dit alls. Varken i Stockholm eller Köpenhamn fanns det tidningsfotografer, alla svenska fotografer bojkottade.
Bildbyråerna var inte ens välkomna enligt hennes kontrakt.
Rädslan att vi som tidning ska sälja bilderna vidare eller själva trycka bilderna på muggar och t-shirts är för stor. Det hade vi inte tänkt, vår tanke var att visa bilder från konserten så att ni som var där kunde stanna upp ett slag och titta hur såg det ut där framme. Hur såg Britney ut. Eller för er som inte var där, att jaha, det var så det såg ut. Det är konstigt med artister och även ibland sportstjärnor att dom tror att det är oss dom straffar och inte inser att det är deras fans som drabbas. Det som förvånar är att det är deras fans som betalar och ger dom ett i många fall överdrivet välmående liv, det är dom som inte får se sina stjärnor i tidningen. Så som idag.

Foto: U2-fan från Barcelona

Under de flesta konserter är vi fotografer välkomna under de tre första låtarna och sen går vi snällt därifrån. Så är reglerna. Ibland är det totalt fotoförbud och det är lättare att ta till sig än som i Britneys fall där vi är välkomna men hon ska ”äga” bilderna.
Bob Dylan har alltid fotoförbud, det vet man. 1991 spelade han på Cirkus i Stockholm och jag jobbade då på en annan tidning och vi var tre fotografer som skulle försöka ta oss in. Jag hade ett kamerahus nedstoppat i byxorna och ett långt objektiv i armen på min jacka. Jag var rätt nervös och vi tre gick inte ihop såklart så jag visste inte om mina kollegor hade kommit in där jag stod och tummade på min biljett.
Framme hos vakten sträckte jag fram biljetten och han tog ett rejält grepp i grenen på mig och frågade:
- Vad har du här då?
Jag tog min biljett och gjorde ett nytt försök men det gick inte.
En av oss kom in och vi hade bilderna på Bob mot hans vilja i tidningen.
Nästa dag bjöd han den norska pressen på båttur i Oslofjärden och satt längst bak i aktern och spelade gitarr och bjöd på räkor och tilltugg.
En av mina favoritkollegor i Göteborg, vi kan kalla honom Tommy, skulle för Sveriges största morgontidning porträttera en då stor artist på ett hotell på avenyn i Göteborg. Den mörka foajén var inget för Tommy så han frågade artisten:
- Kan vi gå ut på avenyn tror du?
- Nej, jag pallar inte, ta bilden här inne, sa artisten.
- Okej, sa Tommy.
Tommy letade upp en plats som kanske skulle fungera för honom.
- Okej, vi tar den här då, tror du att du kan ta av dig solglasögonen, frågade Tommy.
- Nej fan, jag är för bakis, sa artisten.
- Jamen, du ser lite fånig ut med dom på, försökte Tommy.
- Bakis, ta bilden nu!, sa artisten.
Tommy med många år i yrket lyfte sin kamera och tog ett knäpp.
Ett knäpp.
- Tack, sa han.
- Men, sa artisten. Du måste ta några till så att det blir bra.
- Nej, fan jag är så jävla bakis, sa Tommy och gick.
Han jagades sen efter hela avenyn av en artist som tagit av sig solglasögonen.
Det finns massor med historier om artister och fotografer såklart.
Tiderna förändras men denna bojkott som svenska tidningar gjorde när det gäller Britney Spears tycker jag är bra, någon gång måste man säga:
Nej tack, nu räcker det för oss, det är vårt jobb också.

Foto: Lars Dareberg/ Roskilde 1999

10 kommentarer:

carl sa...

Vilka underbara historier/anekdoter du bjuder på Lars, oförskämt kul läsning! Jag har själv försökt mig på konststycket att smuggla in kameran på en dylankonsert, men gick nit även jag. Göteborg + Tommy = Holl? Bara en chansning...

FotoMix-bloggen sa...

Klockren historia om Tommy.
Den gjorde min dag.
Tack Lars.

Anonym sa...

Bra inlägg! Tack.

Anonym sa...

Hur gör U2?

Anonym sa...

Vilken berättare du är, jag har fnissat hela dagen.
Tack.

Lars D sa...

Hej Carl och Daniel.
Tack, vad snällt av er. Nej, det är inte Tommy Holl.
Nytt försök, Sveriges största morgontidning.

Hej anonym.
Tack.

Hej anonym.
Dom håller inte på med sånt larv.

Hej anonym.
Tack, det var roligt att höra.

/ LarsD

carl sa...

Svensson mån tro?

Lars D sa...

Hej Carl

Nu bränns det ordentligt.

/ LarsD

carl sa...

Jasså du. Nu blev det lite klurigt här... Kanske är Tommy ett fingerat namn trots allt. Fast tyvärr är det lite dåligt ställt med mina kunskaper om fler fotograf-svensson:ar på DN (vilket jag förmodar är den rätta arbetsplatsen), så Tommy Svensson får nog bli min sista chansning ändå.

Nyfikenheten råder inga gränser just nu!

/Carl

jaroslaw sa...

Ja, det är verkligen sorligt det där med britney, var det inte så också att han som designade Turning Torso copyrightade byggnaden så att alla fotografier skulle tillfalla honom? Det kanske bara är en skröna? Nu funkar iofs inte det i Sverige.

Sedan har alla idag en mobil med kamera och de tas nog ganska många bilder ändå på hennes koncerter ibland undrar jag hur de tänker men visst de blir ganska dåliga bilder?

/Jaroslaw

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden