söndag 29 augusti 2010

100



Detta är mitt hundrade inlägg i augusti månad. Är det normalt och sunt tror du?
Ja,ja.
Jag hittar en tidning i min tidningshög som heter Journalistik och den är från juni 1991.
Ett tag sedan alltså men ändå inte så länge känns det som. Jag bläddrar i den och hittar ett upp slag med bilder av Roger Turesson inklippt i tre olika bakgrunder. Ja, du ser den ju här ovan.
Lars Schmidt skriver och ingressen låter såhär:

Det går blixsnabbt. Storyn är i rutan i samma ögonblick som händelsen. Utan att någon egentligen förstått varför. Den fotografiska bilden lämnar också frågetecken. Kan vi lite på det vi ser? Det kan vi inte. Ettor och nollor har neutraliserat den sista sanningen.

Oj, känner jag. Vilken rädsla det fanns för den nya tekniken som vi idag ser som helt självklar. I slutet av artikeln så står det också att det inte är särskilt svårt att lära sig tekniken för bildbehandling i datorn.
Jag bläddrar vidare.



Det är också ett reportage om Hasse Persson.
Jan-Olof Ekelund skriver och hans ingress är som följer:

Foto: Hasse Persson, Sverige.
Hasse Persson tycker inte om svenska presskonferenser. Han vill inte arrangera bilder. Han rynkar på näsan åt autofokus och slentrianmässigt blixtrande. Men han gillar Sverige. Efter 23 år och sex presidenter avverkade i USA har fotografen Hasse Persson återvänt hem.


Ja, du ser ett av uppslagen här ovan.
Jag bläddrar vidare.



Per Wendel och Ingvar Näslund, (då fotograf) har också gjort ett reportage om världens största dagstidning.
Tokyo såklart och den heter Yoiuri Shimbun. Nyhetsmötet som är varje morgon 9:30 körs stående.
- Det skulle ta för lång tid om alla ska sätta sig, berättar nyhetschefen. Alla avdelningschefer drar sitt och mötet är slut på tre minuter.
Lite fakta om tidningen: (kom ihåg att detta är 1991)
# Upplaga 14550000 ex.
# 99,2 % av upplagan levereras hem till prenumeranterna av sammanlagt 103000 tidningsbud.
# 120 regionala upplagor.
# 362 lokalredaktioner.
# Eget tryckeri i Los Angeles och New York.
# 3680 reportrar och redigerare.
# 60 utrikeskorrar fördelade på 31 redaktioner i 25 länder.
# 400 reportagebilar med chaufförer.
# 6 reportagehelikoptrar och två flygplan utrustade med teknik som som gör det möjligt att skicka bilder och text från luften.

Jag antar att dom ibland där säger såhär:
- Ja det är lite så vi jobbar...

2 kommentarer:

Andreas sa...

Normalt eller sunt? Det borde firas! ;-)

Mattias Johansson sa...

Hmf, som Östran ungefär...fast vi har bara 2 helikoptrar förstås...

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden