lördag 23 oktober 2010

Mer bilder

Ni har läst senaste Journalisten va?
Dom har en stor grej om att bilden tagit mer av utrymmet i dagstidningarna.
Först blir jag förbannad men inser att det bara är en analys över läget, eller ett konstaterande att bilden är viktig och måste få ta mer utrymme. Siffrorna och utvecklingen är spännande på många sätt. Många tidningar drar ner på fotograferna och på vissa håll tas bildredaktionerna bort helt. Ändå ökar bildutrymmet och med det också vikten av god och bra bildjournalistik.
Framtiden tror jag kommer kräva ännu mer av den varan. Kolla vad de stora tidningarna satsar på till iPaden bara.
Men hur kommer det sig att jag så ofta hör att fotograferna kommer in så sent i jobben och på många håll har så lite att säga till om på redaktionerna? Det klingar ju fel när man ser till siffrorna. Varför satsat det inte ännu mer på fotografer? Okej, dom är lite dyrare att anställa men så farligt är det väl ändå inte?
Siffrorna då?
Dom har mätt en tidningssida i % hur mycket som tar upp sidan rent redaktionellt alltså.
1980 såg det ut såhär:
19% rubrik, 46% text och 36% foto.
2000 såg det ut såhär:
16% rubrik, 34% text och 50% foto.
2010 ser det ut såhär:
17% rubrik, 27% text och 56% fo
to.

Vad säger detta? Jo, att den redaktionella bilden blir viktigare och viktigare. Många tidningar ökar ytan på bilderna men ser det som en ren layoutmässig fråga. Det handlar tyvärr inte om bra bilder. Det är alltså inte överallt det är bildens kvalité som styr storleken och det är ju ett bekymmer såklart.
Ingen bildchef är tillfrågad om situationen.

1 kommentar:

Erik sa...

Jag blev också förbannad först. Men även om jag insåg att det bara är en sifferanalys över läget så fortsatte jag vara förbannad.
Journalisten skriver många och intressanta sidor om bilden som tar över tidningarna och låter fyra eller fem höjdare på tidningar i landet säga vad de tänker om det. Men hur kommer det sig att tidningen inte valt att fråga en endaste bildchef -redaktör eller fotograf om vad de tycker? Jag hade gärna läst fem frågor och svar med exempelvis dig Lars eller någon annan bildchef för en hyggligt stor dagstidning. Hur blev det så här? Hur påverkar det tidningen, och för oss fotojournalister den så viktiga frågan: Hur har bilden och bildjournalistiken påverkats av utvecklingen?
Personligen tycker jag det är snudd på tjänstefel av Journalisten att inte fråga en enda bildmänniska när de gör ett jobb om bild.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden