onsdag 9 november 2011

Gillar du bildjournalistik?



Nu är det bara några timmar kvar innan vår bok går iväg till tryckeriet.
Det känns väldigt skönt att vi lyckats ro i land det här projektet.
Boken är ett axplock av det vi producerat på Sydsvenskan under min mandatperiod som chef.
För att vi dessutom skulle få med de 3 förstapris i Årets Bild vi fick i Vadstena så tog vi med dom bilderna också från 2008.
Åren är dock inte så viktiga.
Egentligen.
Det är hög klass på det här, det kan jag lova.
Vi har byggt boken på 19 reportage fördelade på 200 sidor.
Bra berättelser av riktigt, riktigt duktiga berättade.
Mellan reportagen har vi andra starka och berättande bilder.
Inte mindre än 190 stycken totalt.
Kim Alm som gjort lay-outen skickar den under morgondagen.
Ulf Törnberg har stått för alla texter.
Jag har fått mycket hjälp av mina kollegor med urval såklart och Peter Frennesson har i slutet sett till att alla bilder ser okej ut efter profiler och annat.

Du då, vad förväntas du göra?
Jo, om du är intresserad av bilder och tycker det är viktigt att det fortsätter att berättas i bild så ska du se till att köpa ett ex såklart. Eller två eller varför inte fler, det blir en fin julklapp till den som gillar bilder.
För mig, eller för oss är det viktigt att vi säljer några ex så vi kan visa för ekonomerna att det lönar sig med bilder.
Skicka ett mail till mig på lars.dareberg@sydsvenskan.se och skriv ner din adress och hur många du vill ha.
Du har dom innan jul (hoppas jag) på posten med ett inbetalningskort.

Nu rullar detta projektet iväg och någon gång i december ska det vara klart.
Nu håller jag tummarna hårt att det inte smyger sig in något fel eller något annat som vi inte vill vara med om.
Imorgon blir dessutom axlarna mina lite lättare.
Skönt det med.

Bilden ovan är alltså omslaget på boken och det är Linda Axelsson som står för fotografiet.
Priset är satt till 125 kr.

3 kommentarer:

Daniel Nilsson sa...

Billigt pris för 3 års samlade bilder av så många fotografer.
Var tredje år borde ju rimligen vara en bra period för att kunna få fram ett så pass bra material så man fyller en bok med bara det bästa.
Riktigt bra gjort, varför gör inte fler tidningar sådana böcker. Det skall bli intressant att se den!

Erik Åström sa...

Håller med Daniel! Ska bli riktigt intressant

Lars D sa...

Tack, vad snälla ni är.
Vi har satt priset rätt "billigt" för att vi hellre ser att den når ut till fler.
Vi måste ändå sälja ett antal ex för att gå plus/minus/noll på projektet.
Men det kommer redan in förbokningar.
Roligt.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden