onsdag 9 november 2011

LT och scanner



Jag har blivit med scanner!
Hurra vad roligt att kunna sitta hemma och scanna in gamla negativ.
Inte för att jag tror mig sitta på någon bildskatt men det känns ändå fint för nostalgin att göra det.
Men vad dåligt det var på den tiden, den där filmtiden.

Idag har jag lånat hem 2 pärmar från vårt annars så fina kylrum i källaren där våra negativ står.
Jag har tagit hem mina två pärmar från min tid på Länstidningen i Södertälje.
Var där innan jag flyttade till Malmö så året är alltså 1992.

Jag fick ett vikariet under större delen av 1992 och jobbade 4 kvällar och var ledig 4 kvällar och sådär rullade det på.
När jag nu kollar igenom mina negativ så är det ju fruktansvärt dåligt det mesta såklart.
Usch säger jag bara och allt är svartvitt.
100%.

När jag flyttade dit så hittade jag ett rum hemma hos en dam i hennes villa ganska nära tidningen.
Perfekt tyckte jag. Damen hyrde också ut ett rum till en jämnårig tjej till mig på ovanvåningen.
Jag bodde på bottenplan i den stora villan och hade eget kök och ett rum kan man säga.
Fint var det.
Jag kom hem lagom förvirrad efter mitt första pass som slutade 23.
Jag hade unnat mig nya lakan som jag köpt på förmiddagen på gågatan i Södertälje.
Jag bäddade och boade in mig innan det knackade på dörren.
Damen kom in med nybakade bullar och te, vilket jag verkligen hatade på den tiden.
Hon var klädd i en ljusrosa morgonrock och hon satte sig på min säng och vi åt bullar och hon drack även te.
Jag lyssnade på hennes historier om stan även om jag var fruktansvärt trött.
Nästa kväll efter jobbet så smög jag mig in och efter ett tag så knackade det på min dörr igen.
Te och bullar.
Men till den lilla skillnaden att morgonrocken var nog något mer öppnad och nu hade jag köpt oboy vilket var min dryck så jag drack den och gillade bullarna.
Tredje kvällen efter jobbet var det samma visa.
Bullar och oboy.
Uppknäppt morgonrock.

Nej, efter bara någon vecka så räckte det där. Jag flyttade ut.
Eller in.
In i min lila bil.
Baksätet var mitt hem under någon månad innan jag flyttade in på vandrarhemmet i Tvetaberg.
Har du sett filmen "repmånad" så vet du vad jag snackar om.
T i Tvetaberg.
Det var fint där och jag hade ett eget rum även om det fanns sådär 8 sängar till i mitt rum.
Det rullade på fint enda till O-ringen gick av stapeln i stan och vandrarhemmet fylldes av skogslukt och svett.
Jag flyttade till en kompis i Stockholm.
Men det är en annan historia.

1 kommentar:

Jonatan Stålhös sa...

Haha vilken historia! skulle vara kul att höra mer om livet i bilen också, hehe.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden