fredag 11 november 2011

La familia!



Idag är det fredag på bildredaktionen. Ska jag vara helt ärlig så är de det överallt.
Det är dessutom 11-11-11 idag.
Jenny Leyman fyller år och det gör även Årets Rookie Sara Strandlund.
Grattis till er!
Adam Haglund ska dokumentera Malmö i sitt projekt 11-11-11.

Min egen fredag går i fotografins tecken. Johan Bävman är på vår omkretsredaktion men är som jag skrivit förut inbjuden till en fotofestival i Peking. Då fick Åsa Sjöström hoppa in som hans ersättare.
Nu har hon bokat in ett annat jobb idag så då får jag hoppa in för henne.
Vad säger man? Vad är jag då?
Ersättare för ersättaren?
Status på den men jag är ju nöjd som bara den. Jag tar med mig stövlarna idag.

Saknaden då?
Jag har en förmåga att sakna mina kollegor när dom är borta. IDK som opererat foten ligger hemma och har ont.
Jag tycker synd om honom och jag budade över fototidning och två säsonger av Mad Men för att lindra tristessen för honom.
Men jag saknar honom på jobbet. IDK har en otrolig förmåga att se det ljusa i allt och sprida glädje på jobbet. Han har en otroligt positiv inställning till vårt jobb och då har han varit igång i mer än 30 år i yrket.
På måndag är han tillbaka igen och det känns skönt tycker jag.
Samma med Johan som nu är borta en vecka. Jag unnar verkligen honom detta och jag hoppas att han tas om hand på bästa sätt där borta och äter massor med duplings och har det bra.
Men jag själv saknar det han sprider på bildredaktionen i form av uppmuntran. Johan är dessutom otroligt ambitiös och jag blir imponerad av att han alltid ringer och dubbelkollar alla jobb han får.
- Vad händer då?
- Vad ska ni göra hör jag honom säga i telefonen.
Respekt på det och jag saknar honom.
Efter ett år som chef ritade jag om schemat och det innebar att fotograferna är 4 veckor på vår Malmöredaktion eller vår Lundaredaktion. Sen snurrar det runt.
Just i den här stunden är Emma Larsson i Lund och jag ser henne nästan aldrig under den här tiden.
Jag ser hennes bilder och hennes byline men jag får ju inte njuta av hennes glada ansikte.
Jag ser ju inte hur noggrann hon är med sina bilder vid datorn och hennes proffsiga sätt att jobba.
Jag saknar henne.
Linda Axelsson är i Malmö och även om det är nära så ser jag inte heller henne så mycket som jag skulle vilja.
Annars sitter hon ju bredvid mig och kommer med härligt syrliga kommentarer och bjuder alltid på många skratt.
En fin injektion i vardagen på jobbet.
Jag saknar henne.
Anna Bank är hemma och mammaledig. Ja, herre gud.
Jag saknar henne med såklart och hon är ju borta så länge.

Men idag så samlar vi ihop oss och har fredagsbön på eftermiddagen.
Det är Åsa Sjöström som berättar om sin Afrikaresa och jag har bett Emma Larsson "opponera" på hennes bilder.
Vi har alltid haft svårt med kritik, eller konstruktiv kritik åtminstone. Beröm med för den delen.
Jag tror grejen är att hälften av fotograferna inte är skolade på samma sätt som dom yngre fotograferna som är vana att vrida och vända på det material som vi jobbar med. Mer än oss andra alltså.
Jag har sedan tidigare samlat in punkter som BiskopsArnö och Sundsvall använder när dom opponerar på varandras jobb.
Det är viktigt för oss alla.
Att lyssna, lära oss och få in det tänket i vardagen tänker jag mig.
Det kanske blir lite studentikost men det gör inget tycker jag.
Idag ska alltså efter det att Åsa berättat Emma opponera på hennes material och under den tiden får Åsa och vi andra hålla käften.
När Emma är klar släpps både Åsa och gruppen in.
Jag hade gärna gjort detta oftare men det spricker ofta på att vi inte så ofta har dom där "stora" jobben.
Det ska bli spännande och jag ser redan fram emot det.
Jag är otroligt glad att bara få ta del av detta och jag hade om inte annat varit beredd att betala för att få var med och lyssna.
Nu får jag istället betalt för det och dessutom bjuder Åsa på kaka till det.
Ja, du hör ju.
Fredagsbönen alltså.

Hoppas, hoppas jag hinner tillbaka till vår traditionella fredagssushi också.
Vilken dag!

Vill du förbeställa en fotobok vi gjort så maila mig så sänder jag den till dig när den kommer i december.
125 kr
lars.dareberg@sydsvenskan.se

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden