torsdag 8 december 2011

Dåligt!



I mitt förra inlägg får jag en kommentar om en artikel som jag ska tycka till om.
Vad roligt, tänker jag och misstänker en kollega här på jobbet.
Just det spelar ingen roll egentligen.

Nu har jag kollat och jag blir helt bedrövad. Så dåligt det är.
Vilken syn tidningen, i det här fallet Aftonbladet har av sina läsare.
Är vi, eller dom dumma i huvudet undrar jag?
Sådana här dåliga grejer smiter ibland igenom hela vägen tyvärr.
Ingen tycks säga stopp eller ta ansvar för det.
I just detta fallet har dessutom Aftonbladet köpt en bild av Scanpix som i sin tur köpt bilden från SvD.
Hur funkar det med upphovet?
Det hade varit roligt om någon i vår kår sa att stopp, det räcker nu och gjorde någon form av anmälan.
Yvonne, har du funderat på det?
Yvonne Åsell på SvD är det som tagit bilden och du ser den som den är här nere i bloggen.

Främst handlar det om vår trovärdighet. Den är det viktigaste för överlevnad.
Hur ska dom här "dumma" läsarna annars kunna tro på oss, eller er i det här fallet?
I det här specifika fallet äventyrar inte Aftonbladet med sin egen trovärdighet utan också med Scanpix och i sin tur med SvD.
Kanske det är Scanpix som ska säga stopp?

Så mitt svar på kommentaren jag fick är att jag tycker det är för sorgligt och ärligt talat tar det mer än man kan tro.
Vad ska hända med bildjournalistiken?
Usch, jag vill inte tänka på det.

Här läser du grejen, även om jag inte tror på texten.
Hur ska jag kunna göra det?


Foto: Yvonne Åsell/SvD

6 kommentarer:

davidneman sa...

Galet! Såg den här för ett tag sen också..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14002462.ab

Claes Thureson sa...

Det fanns en gång en tidning som hette "En Ding Ding värld", som gjorde det här bättre. http://www.metro.se/metro-teknik/internet-tog-over-efter-en-ding-ding-varld/Objgen!15_3558-48/

yvonne åsell sa...

men Lars, hur kan du tro att jag tillåter manipulation av mina bilder??
har inte ens blivit tillfrågad om användandet av bilden på sådant sätt, men vad jag har förstått när man bläddrar i kvällstidningarna har sällan dess fotografer något att säga till om i publ av deras bilder, satt just och studerade detta fenomen för en tid sedan och fann vid det tillfället att hälften av deras bilder var ett montage...varför? ja det kan man undra
//yvonne

Lars D sa...

Hej Yvonne

Självklart tror jag INTE att du tillåter det.
Tvärtom.
Det är galet och jag tycker synd om dig.
Mer så.

/LarsD

Christian Andersson sa...

Aftonbladet har för länge sen tappat fotfästet. Det dumma är att deras övertramp, deras normer (läs bildmanipulationer och överdrifter), drabbar alla tidningar. Precis som du skriver blir det ett trovärdighetsproblem för hela branschen.
Att Aftonbladet har 2,5 miljoner läsare, om man nu väljer att tro på vad de skriver, är en gåta och samtidigt oerhört skrämmande.

Lars D sa...

Hej Christian
Javisst, har dom det.
Jo, det är som du skriver, om vi väljer att tro men hur ska vi kunna göra det?
Så dumma är vi ju inte, eller hur?
Lögn och trams är vad det är.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden