onsdag 12 februari 2014

Imorgon

Foto: Anna Clarén

Men det är ju fantastiskt så hett fotografiet är just nu.
Egentligen är det helt sagolikt vilken tid vi lever i just nu.
Det är ju bilder överallt och intresset har aldrig varit större.
Idag träffade jag min fina kollega Claes Hall som alltid skiner med ett leende.
- Hur är det Claes, frågar jag.
- Det är så himla bra, svarar han snabbt. Jag har roligt och jobbar med helt underbara människor fortsätter han och ler han sådär som bara Claes gör.
Han fortsätter att berätta att han bara har 4,5 år kvar till pensionen och börjar känna sig stressad över allt han vill hinna med.
Jag tittar bort, för att inte börja gråta.
Så härligt och inspirerande på något sätt.

Men Skåne då just nu?
Jovars, jag måste nog säga att fotografiet dominerar väggarna här nere.
Jag kan verkligen rekommendera dig en ordentlig sväng i fotografiets tecken just nu.
Jag hade det själv i lördags. 

Började på Fotografiet rum på Malmö museer där Anna Clarén ställer ut just nu.
Gå dit och titta, Anna får dig lätt att drömma iväg med sina bilder. Det är vackert och fint.
Anna själv har jag skrivit om många gånger. Jag imponeras alltid av Annas driv och när jag satt i ledningsgruppen på Nordens fotoskola förvånades jag hur rak och snabb hon är till beslut.
En "doer" som det så fint kan heta.
Det i kombination med hennes bildspråk har alltid förvånat mig på något sätt.
Jag har svårt att få ihop det, men jag vet det sitter verkligen bara i mitt huvud.
Hon är grym, Anna med väldigt fin dialekt dessutom.

Jag går vidare till Moderna museet i Malmö som fyller sina lokaler med fotografier där också och jag vågar knappt erkänna det men vissa fotografer kände jag inte till sedan tidigare.
Det känns lite skamligt men det är heller inte många. 
En tror jag det var.
Anna Clarén har bilder här också.
Utställningen heter "Ett sätt att leva" med underrubriken Svensk fotografi från Christer Strömholm till idag.
Det är en salig blanding med fotografer och fotografier. Det jag kan förvånas över är att dom också klämt in några internationella fotografer från låt oss säga USA och Finland som jag ärligt talat inte fattar vad dom har där att göra under den rubriken men ändå.
Skit i det.

Här hittar du såklart Christer Strömholm.
Yngve Baum
Martin Bogren
Stina Brockman
Anna, som sagt.
Dawid
Ann Christine Eek
Agneta Ekman
JH Engström
Nan Golding och det är väl här jag blir lite förvånad kanske.
Liksom med
Neil Goldstein
Catharina Gotby
Denise Grünstein
Kenneth Gustavsson
Walter Hirsch
Gerry Johansson
Rune Jonsson
Eva Klasson
Nina Korhonen
Tuija Lindström
Anders Petersen
Håkan Pieniowski
Marco Plüss
Inta Ruka
Ulf Simonsson (javisst, Anna Simonssons pappa)
Gunnar Smoliansky
Lars Tunbjörk
Odd Uhrbom
John S. Webb

Va? 
Vad säger du om den uppställningen? 
Inte så illa va?
Alla dessa ställer alltså ut här i Malmö just nu.

Foto Christer Strömholm

Jag fattar du känner dig helt slut och att helgen är räddad, det är ju bara att åka till Malmö och ta sig en heldag på museet och på moderna alltså.

NEJ!
Det stannar inte där.
På Konsthallen i Lund ställer Denise Grünstein ut sina bilder också.

Nu får det verkligen räcka eller hur?
Men Dunkers kulturhus ställer ju ut Christer Strömholm också, eller hur?
Javisst!
Ännu mer fotografi alltså.
Åk dit också såklart.
Är du snabb och sticker innan helgen är slut så kan du också se Tine Hardens bilder som också hänger där.
Det känns som fotografiet lever i allra högsta grad!

Kan det vara så att fotografiet håller på att slå ut akvarellen just nu.
Oljan kanske?
Är det viktigt?
Verkligen inte.
Men i dessa bilddiarré-tider är det viktigt med stillbilden.
Den bra stillbilden såklart, att stanna upp och känna in. 
Drömma sig bort kanske.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lasse Åberg har varken körkort eller mobil.
Har alltid gillat honom.

Idag fick jag veta att jag missat två C1:or jag hade från USA.
Inte för att dom betyder någon speciellt för mig men jag lägger ändå in dom här.



Jag får ett fint mail ifrån en andraklassare som jag fotograferade igår i Lund.
Hon har skrivit mailet själv och efterlyser en bild.
Kommer med vändande post såklart.

Jag tycker gott du kan se den här dokumentären.

Imorgon borde det dessutom komma ett nytt avsnitt av den här "serien".


Du kan också läsa den här intervjun om du känner för det.

Annars har jag rätt mycket att kopiera just nu och jag gillar inte att ligga efter med det.
Några gig och workshops som borde planeras.
Men jag tar det imorgon.
Blir fint så.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden