lördag 15 februari 2014

World press photo!

Foto: John Stanmeyer/world press photo

Ja men så kom den då, avslöjandet i world press photo.
Som ett nobelpris i litteratur.
Men inom fotografiet.
John Stanmeyer tar det finaste priset av dom alla.
Det är bilden här ovan.

När jag slår upp Sydsvenskan har vi inte en rad om det i tidningen men jag ser på Politiken att dom gjort TV direkt när det kom igår klockan 14:00.
Här ser du det inlägget.
Det är Per Folkver, den gamle bildchefen på avisen som också suttit i juryn några gånger som snackar.

Här ser du med lätthet alla vinnare.

Vad tycker jag om vinnarbilden då?
Jo, men som du vet så vann bilden också feature i POY.
Det är verkligen inget fel på bilden, den är vacker och när man läser bildtexten blir den ännu starkare och mer symboliskt för sitt innehåll.

Men är WPP en ankdamm ändå?
Möjligen.
John vinner mycket riktigt world press photo och det är hans kompis Gary Knight som sitter som chef för juryn.
Ser du också ett samband, eller är det bara en slump?
Tror knappast det.
Gary och John startade den fina byrån VII tillsammans.

För två år sedan satt Al Bello som ansvarig för sportfotografiet och det var mycket riktigt hans vänner från Getty Adam Pretty och Donald Mirelle Jr som vann också. 
I år är det han själv som får pris, du ser bilden här.

Jag säger verkligen inte att det är fel vinnare som vinner men visst må det vara en liten ankdamm till sist?

Vi kan ju också fråga oss hur det kommer sig att Danmark var så himla hett de åren som Per Folkver satt i juryn, eller hur?

Jag blir ärligt talat förvånad över att så få svenskar är med och får pris, jag hade räknat med fler.
Har hört talas om några som fått skicka in sina rawfiler och i mina öron är det för att dom legat väldigt nära till pris.
Jag blir dock både ledsen och förvånad när jag läser det här om diskningar och annat.
Kan det handla om dessa bilder verkligen?

MEN.
Vi har en svensk fotograf på listan och det gör mig riktigt glad!

Foto: Peter Holgersson

Peter Holgersson!
Vilken man.
Mister ödmjuk, mister fin.
Han är värd alla priser han kan få den mannen och när jag når honom på telefonen har han lektion.
Sa jag att han är mattelärare?
Foto är för honom, vad ska vi säga...en hobby.
Nej, det går ju inte riktigt, killen är världsmästare i sportfotografi nu.
Vad jag vet så har ingen svensk tidigare vunnit den här klassen.
Han skriver fint om mig och Jonas och bara det gör mig varm i hjärtat.
Se det här.
Folkbladet ringer också och intervjuar och den artikeln ser du här.
Förra sommaren gick Peter och hans lika fina, och minst lika duktiga sambo Josefine min och Jonas sport-foto-workshop i Västerås och nu är dom anmälda till reportage-workshopen vi ska ha i april.
Men det blir nog inget för Peter & Josefine.
Det råkar tyvärr vara samma helg som prisutdelningen är i Amsterdam och den helgen ska man inte missa.
Jag är verkligen glad för Peters skull, jag vet att han nu, just i detta nu vilar ut i skärgården.
Det ska han göra.
Bara två dagar innan det här fina priset kammade han hem ett silver i POY också, du ser det här.
Här ser du förresten hans bilder i WPP.
Vilken vecka det blev!

Stort, stort Grattis Peter Holgersson!

Han berättar också från bilen söderut att han ska fortsätta följa Nadja, dom har tillsammans satt upp mål för historien.
Det får mig att tänka några extra varv.
Han ger inte upp bara för att han kammat hem priser för historien, han gör färdigt det ordentligt.
Jag blir glad av det.
Imponerad.
Men som sagt, det är en himla fin kille.

Foto: Alyssa Schukar

Resten då?
Hur var resten av tävlingen då?
Jag ser att Alyssa Schukar fått pris för den här tokiga sporten som du ser här ovan och du ser reportaget här.
Jag "jagade" det så sent som nu när jag var i Florida men säsongen hade inte börjat ännu.
Men vad är det egentligen frågan om?
Hur kommer det sig att kvinnorna ska spela i underkläderna?
Det är ju helt sjukt, kanske ett inlägg för genusfotografen.
Jag visste såklart inte hur jag skulle ha angripit sporten om jag lyckats hitta en match/träning i Florida.
Hade jag ens fått in det i tidningen?

Annars är det väl som det är med WPP.
Mycket elände såklart.
Natur kändes inte så där överjävligt bra som det ibland kan tänkas göra.
Här är årets naturbild.
Men okej, jag tar tillbaka något när jag på riktigt ser Steve Winters serie som vinner , du gör det här.

Ha en fin lördag!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden