Fast ingen av de bilderna är ju direkt något att hurra över. Den mest intressanta av bilderna är den som fick tredje pris. Andrapristagaren är en riktig dussinbild med ful reklam som går att undvika. För övrigt ingen action i någon av bilderna.
Jag tycker 1a priset är en bra bild med spänning i. Det är ingen bild som många fotografer har tagit och man ser dessutom ansiktena på idrottarna vilket är sällsynt på de bilder som prisas i andra länder.
För övrigt har jag inte hittat klassbeskrivningen för danska sportklasser så jag vet inte om det måste vara anonyma remotebilder för att man ska vinna.
Det blir tydligt att danska juryn (där Paul Hansen satt) har gått på en journalistisk linje och jag tycker Stines bild är riktigt fin med en stark berättelse.
Jonas: Jag tycker att din prisvinnande bild (2013) på Ara och din dotter är en otroligt fin och stark bild, trots att man inte ser några ansikten på den, enbart ryggar. I övrigt vill jag inte diskutera på en sådan här låg, barnslig nivå där man lindar in personlig kritik mellan raderna. Om du hade velat kritisera mitt arbete hade du kunnat göra det öga mot öga när vi båda jobbade i Falun två veckor under skid-VM, men det passade tydligen inte då.
Lars: Jag har försökt hitta kategoribeskrivningen men inte lyckats. Det var hur som helst mer ett konstaterande än kritik att det saknades action i bilderna i en klass som heter "Sport action". Hur som helst, gällande den prisvinnande bilden så lider den av komponeringsmässigt slarv (de där stolarna i bakgrunden hade så enkelt kunnat undvikas om fotografen placerade sig mer neråt till höger) och har tråkigt nog inget avgörande ögonblick, trots en bra story. Jag blev mer imponerad av 2013 års vinnare av Sport action i Danmark som var en väldigt genomtänkt bild. Men smaken är som baken.
Jag hittar inte heller den Joel, men jag tror inte man ska lägga så stor tyngd på "action". Känns som att i Danmark kommer alla bilder inom sporten med i den klassen där man också behållit namnet "action" och i Sverige där man tog bort "feature" helt och gjorde om den nuvarande klassen till enbart "sportbild" ryms inga featurebilder. Men det är som du säger, "smaken är som baken". Jag gillade också Peter Hove Olesens bild från simhoppet. Den var snygg, men jag vet inte om den var journalistisk stark, vi får ju inte veta vem simhopparen är. Han kanske kom sist i tävlingen, om man nu ska ta hänsyn till det. Svårt vilken väg man ska gå.
Jag trodde att vi pratade om vilka bilder som prisades i olika tävlingar.
Varför skulle jag kritisera Joel eller någon annans arbete genom att tycka till om vilka bilder som prisas eller inte prisas?
Det kanske är barnsligt att inte tycka samma sak som juryn men precis som Joel skriver så tar jag själv remotebilder och även bilder på ryggar. Så därför kritiserar jag även mitt eget arbete om man kör med Joels logik.
Lovar att ta åt mig av kritiken och inte tycka nått annat än vad juryn tycker i framtiden. Ber mig själv och alla andra om ursäkt.
Jag vill bara förtydliga att jag inte på nått sätt ogillar Joels arbetssätt. Jag tycker inte alls illa om Joels bilder.
Tycker att det är väldigt viktigt att vi kan prata om andras bilder och tycka bra eller dåligt om andras bilder utan att för den skull tycka illa om den fotografen. Precis som denna tråden började.
Jag tror också att man bör passa sig för att bedöma andra fotografer efter om de fått priser eller ej. Det finns fantastiska fotografer som fyller tidningarna dagligen men ändå får väldigt få priser. På samma sätt finns det fotografer som får massor av priser men väldigt sällan publiceras. Ingen av dessa är bra eller dåliga människor eller fotografer för den skull.
Drömmen är väl att ÅB tar årets anmälningsavgifter och använder till att utöka antalet sportfotoklasser inför nästa års tävling – detta enligt exempelvis:
1) Sports news – en kombination av bildkvalité och nyhetsvärde (t.ex. Joels remote-hockeybild från OS eller Jonas’ OS-jubelbild med norska skiddamer i bakgrunden)
2) Sports feature – enbart en fråga om estetik med sportanknytning och att nyhetsvärdet läggs åt sidan (t.ex. Joels undervattensbild på Sara Sjöström eller Jonas’ från OS med slopestyle-åkaren i solen)
3) Sports picture story – en klass där det historieberättandet bed hjälp av talande bilder avgör (t.ex. fjolårets med Jonas’ om bandysomalierna eller min om Nadja Casadei)
4) Sports collection – en klass för en elegant bildserie med estetik i focus (t.ex. Joels bästa från OS eller Jonas från swim-run)
8 kommentarer:
Fast ingen av de bilderna är ju direkt något att hurra över. Den mest intressanta av bilderna är den som fick tredje pris. Andrapristagaren är en riktig dussinbild med ful reklam som går att undvika. För övrigt ingen action i någon av bilderna.
Jag tycker 1a priset är en bra bild med spänning i.
Det är ingen bild som många fotografer har tagit och man ser dessutom ansiktena på idrottarna vilket är sällsynt på de bilder som prisas i andra länder.
För övrigt har jag inte hittat klassbeskrivningen för danska sportklasser så jag vet inte om det måste vara anonyma remotebilder för att man ska vinna.
Det blir tydligt att danska juryn (där Paul Hansen satt) har gått på en journalistisk linje och jag tycker Stines bild är riktigt fin med en stark berättelse.
/LarsD
Jonas: Jag tycker att din prisvinnande bild (2013) på Ara och din dotter är en otroligt fin och stark bild, trots att man inte ser några ansikten på den, enbart ryggar. I övrigt vill jag inte diskutera på en sådan här låg, barnslig nivå där man lindar in personlig kritik mellan raderna. Om du hade velat kritisera mitt arbete hade du kunnat göra det öga mot öga när vi båda jobbade i Falun två veckor under skid-VM, men det passade tydligen inte då.
Lars: Jag har försökt hitta kategoribeskrivningen men inte lyckats. Det var hur som helst mer ett konstaterande än kritik att det saknades action i bilderna i en klass som heter "Sport action". Hur som helst, gällande den prisvinnande bilden så lider den av komponeringsmässigt slarv (de där stolarna i bakgrunden hade så enkelt kunnat undvikas om fotografen placerade sig mer neråt till höger) och har tråkigt nog inget avgörande ögonblick, trots en bra story. Jag blev mer imponerad av 2013 års vinnare av Sport action i Danmark som var en väldigt genomtänkt bild. Men smaken är som baken.
Jag hittar inte heller den Joel, men jag tror inte man ska lägga så stor tyngd på "action".
Känns som att i Danmark kommer alla bilder inom sporten med i den klassen där man också behållit namnet "action" och i Sverige där man tog bort "feature" helt och gjorde om den nuvarande klassen till enbart "sportbild" ryms inga featurebilder.
Men det är som du säger, "smaken är som baken".
Jag gillade också Peter Hove Olesens bild från simhoppet.
Den var snygg, men jag vet inte om den var journalistisk stark, vi får ju inte veta vem simhopparen är. Han kanske kom sist i tävlingen, om man nu ska ta hänsyn till det.
Svårt vilken väg man ska gå.
/LarsD
Jag trodde att vi pratade om vilka bilder som prisades i olika tävlingar.
Varför skulle jag kritisera Joel eller någon annans arbete genom att tycka till om vilka bilder som prisas eller inte prisas?
Det kanske är barnsligt att inte tycka samma sak som juryn men precis som Joel skriver så tar jag själv remotebilder och även bilder på ryggar.
Så därför kritiserar jag även mitt eget arbete om man kör med Joels logik.
Lovar att ta åt mig av kritiken och inte tycka nått annat än vad juryn tycker i framtiden.
Ber mig själv och alla andra om ursäkt.
Känner att min ironi inte landade bra..
Jag vill bara förtydliga att jag inte på nått sätt ogillar Joels arbetssätt.
Jag tycker inte alls illa om Joels bilder.
Tycker att det är väldigt viktigt att vi kan prata om andras bilder och tycka bra eller dåligt om andras bilder utan att för den skull tycka illa om den fotografen.
Precis som denna tråden började.
Jag tror också att man bör passa sig för att bedöma andra fotografer efter om de fått priser eller ej.
Det finns fantastiska fotografer som fyller tidningarna dagligen men ändå får väldigt få priser.
På samma sätt finns det fotografer som får massor av priser men väldigt sällan publiceras.
Ingen av dessa är bra eller dåliga människor eller fotografer för den skull.
Drömmen är väl att ÅB tar årets anmälningsavgifter och använder till att utöka antalet sportfotoklasser inför nästa års tävling – detta enligt exempelvis:
1) Sports news – en kombination av bildkvalité och nyhetsvärde (t.ex. Joels remote-hockeybild från OS eller Jonas’ OS-jubelbild med norska skiddamer i bakgrunden)
2) Sports feature – enbart en fråga om estetik med sportanknytning och att nyhetsvärdet läggs åt sidan (t.ex. Joels undervattensbild på Sara Sjöström eller Jonas’ från OS med slopestyle-åkaren i solen)
3) Sports picture story – en klass där det historieberättandet bed hjälp av talande bilder avgör (t.ex. fjolårets med Jonas’ om bandysomalierna eller min om Nadja Casadei)
4) Sports collection – en klass för en elegant bildserie med estetik i focus (t.ex. Joels bästa från OS eller Jonas från swim-run)
En naiv dröm kanske men kul att drömma :-)
Skicka en kommentar