lördag 28 maj 2016

Det är lördag!


Igår fick jag chansen att vara julklapp till Anneli & Jonas. Mina vänner Ulf & Heidi hade gett bort mig i julklapp och igår så var jag där och pratade fotografi på eftermiddagen.
Vilken härlig eftermiddag!
Alltid fint att träffa trevliga människor, jag blev glad av det och åkte hem med en fin känsla i magen.
Tack för möjligheten!
Som du ser har Anneli&Jonas en gungstol i ett högt träd.
Egentiden du vet...

---------------

Jag fick också igår på kvällen chansen att rensa bland mina väskor på vinden.
Nu åker jag snart till tippen med ett 20-tal väskor från olika evenemang.
Den ena fulare än den andra.
OS-väskan från Sydney blev aldrig någon succé, bland annat.
Skönt!

För riktigt många år sedan fick jag pris i SNDS med prisutdelning i Reykjavik på Island.
Det var mer än en toppenresa!
Inte bara för att vi fick pris, utan för att vi var ett fint gäng på inte mindre än 5 personer från Sydsvenskan som fick åka dit.
Vi fick gå både den lilla och den stora "Björk-touren" som Benjamin Peetre höll i.
Det var fint.
Vi hade fått en ny formchef till tidningen och det här var hans första vecka.
Anders Enström heter han, en väldigt sympatisk man som idag är chefredaktör på Barometern/OT i Kalmar.
Han fick ta en rejäl representation av cigarrer som vi lyckades beställa in under banketten.
Det var hans första på tidningen.
Nu skriver han om krisen i Stampen och du läser om det här.

Här läser du en festlig artikel från Expressen om Peter Hjörne.
Han framstår mer och mer som väldigt sympatisk...

Jag och Herbert Tinz fick ett brons i klassen bildreportage har jag för mig det hette.
Mina fina nyköpta svarta badbyxor glömde jag på den blå lagunen.

Nu är det väl väldigt mycket priser för övrigt, man sköljs över av priser hit och dit.
Det är en ny trend, alla ska ha pris, eller?

---------------

Jens Dresling är en mer än trevlig man som jobbar på på  Politiken i Köpenhamn.
Du känner till honom.
Jag snor en film han la ut på sin blogg om det minsta fotokontoret.



Jag förvånas över antalet medarbetare i Nick Brandts team.
Du hör om det på Fotosidans podcast.

Jag har missat att skriva om den rapport som kommit om amatörbilder kontra proffs i dagstidningen.
Du läser lite mer om det här, och kan ladda ner rapporten här.

---------------

Kommer du ihåg att jag tipsade om avgångselevernas (Sundsvall) resa/projekt för länge sedan.
Nu är de i hamn och du kan såklart kolla mer här.

Per-Anders Pettersson släpper en bok "African catwalk".
Du läser mer om den här och så fint att någon skildrar kontinenten Afrika på ett annat sätt än bara misär och fattigdom.
Hurra för just det!
Kommer du ihåg att PAP var lucka 24 i min senaste julkalender?
Du öppnar med lätthet den luckan här.

---------------

Det snackas om att Contax G2 är den sexigaste kameran.
Sexigaste?
Ja, ja jag stannar där. Vill du ha en? Hör av dig, jag har i min "säljlåda".
Kom och köp! Sexig kamera alltså.



Jörgen Johansson är en "görare"!
Han går inte runt och snackar om grejer, han gör det bara.
Jag älskar det!
Han producerar filmer, gör sina reportage och gör en skiva däremellan.
Han står på scen med någon snubbe från New Jersey (rätt känd) och gör ingen grej av det.
Jörgen måste mer skynda sig hem till Finja och plåta någon lokal händelse.
Det är så han jobbar, jag ser att han älskar det där livet.
Han tänker nytt och nu har han i 9 veckor släppt en vlogg på tidningen Norra Skåne där han jobbar.
Inte långa funderingar på hur den ska göras, eller produceras.
Ingen jante eller sån skit.
Han bara gör det! och som han gör det!
Lustfyllt, lätt och spännande att få hänga på honom bakom kulisserna.
Du hänger väl också med eller?
Han samlar alla avsnitten här, gå in och kika är du snäll.

---------------

Håkan Röjder fyller år idag förresten.
Hurra mannen!

Jag lyssnar mycket på "Sällskapet" nu.
Det är vad vi kallar en sån tid.

Nej, nu får lördagen börja här. Mycket att slutföra även idag även om det är av privat karaktär.

Kärlek & Respekt!


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden