måndag 28 november 2016

Årets Bild dubblar kostnaden!

Jag läser äntligen om nästa års tävling på Årets Bilds hemsida.
Nyheter det här året är att Årets Fotograf dras ner till 15 st bilder och att alla reportageklasser fördubblas till 600 kr/per reportage eller serie.
Annars inga nyheter.
Jag tycker att det är bra att ÅB sänkt antalet bilder till årets fotograf till 15 st och för mig personligen hade man gärna fått dra ner det lite till.

Att fördubbla tävlingskostnaden för reportagen tror jag dock inte riktigt på, men det säger sig själv varför jag inte gör det.
Det stärker nämligen tävlingen till en ännu större resurstävling.
Jag är rädd att DN, Aftonbladet och Bildbyrån om något år tar hem alla priserna och då är tävlingen död.
Var så säker.

Men visst, jag hoppas att någon hungrig duktig student slänger in pengar och får ett pris, men jag undrar hur många, eller snarare få av de fotografer i landet som längre skickar in, eller för den delen betalar för det själva?
Men pengarna måste in, det fattar jag också.
Det är bara en tanke, men visst kommer priserna fördelas mellan fast anställda och några få till.
Nu är det fint att just de tre aktörerna fortfarande har anställda fotografer, det går inte att ta ifrån dem.
23 av 38 priser förra året.

----------

Bilden är från Rumänien där jag var för något år sedan.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden