torsdag 5 januari 2017

Början och slutet på Sydsvenskan

Jag har skrivit om det förut vet jag men det blir så paradoxalt när påsen knyts ihop.
Jag gjorde mitt första uppdrag på Sydsvenskan 1993.
Det var en lördag och jag hade varit uppe på tidningen dagen innan och träffat Ove Jonsson som då satt på desken och gett mig uppdraget tillsammans med reportern Daniel Rydén.
På lördagen skulle vi åka upp till Laholm och fotografera Pernilla Wahlgrens bröllop.
Det hörde inte till vanligheten att Sydsvenskan åkte på "kändisbröllop" men det fanns en större historia i det här och väl på plats så träffade jag fotografen Björn Larsson (numer Björn Larsson Roswall som jobbar i Göteborg) och hans kollega Fredrik Karén (numer chefredaktör på SvD).
Båda från just Laholm.
Fredrik och jag hade gjort lumpen ihop på Värnplikstnytt bara några år innan och också hunnit jobba ihop på Aftonbladet och bara några år senare kom Björn Larsson Roswall ner till oss på Sydsvenskan innan han packade väskorna mot Göteborg.

Daniel Rydén och jag hann jobba ihop i många år efter det där bröllopet. Uppdraget vi ofta fnissade åt var när vi var och träffade en sprittillverkare i norra Skåne för många år sedan.
Med tre bilar utanför herrgården (modell större) tog han emot med sina knickers och monokel i ögat.
Kläderna var av rutig tweed och mannen hade inte fyllt 30 år ens.
Att vi inte kunde provsmaka hans drycker på grund av bilkörning föreföll honom högst märkligt och sen hängde vi med när han skulle ut och fälla en kronhjort i sin "trädgård".
Ett jakttorn hade han byggt upp och var hjortarna än befann sig så var det lätt för honom att träffa.
Men på väg ut till hänget så hängde han ut genom sitt fönster på Jaguaren och pekade.
Jag som körde bilen bakom tolkade det som jag skulle svänga och så kom vi bort från varandra.
Det han egentligen ville visa Daniel var all mark han ägde och var tydligen tvungen att öppna fönstret och peka långt, långt utanför bilen.

Mitt sista uppdrag för Sydsvenskan fick jag också chansen att göra tillsammans med Daniel Rydén nu i december.
Så jag startade och avslutade alla mina år på Sydsvenskan tillsammans med Guldpennevinnaren (2003) Daniel Rydén.
Den här gången åkte vi till Klippan, också det i norra Skåne och tittade på Sveriges finaste skolmatsal.

Ja, den var riktigt fin.



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden