måndag 30 januari 2017

Inbrottet på kontoret! (det fattas 135711 kr)

Jag är tillbaka på kontoret efter en liten tid med mycket socialt umgänge.
Ringer de sista samtalen angående inbrottet vi hade här i oktober.
Minns du?


Någon eller några tog sig in via ytterväggen och vek bort elementet så vattnet rann ut och orsakade en vattenläcka. 
Att det stod byggfläktar och surrade i 4 veckor så det inte gick att jobba här är inget vi får tillbaka på försäkringen för.
Förra veckan avslutade bygg-gubbarna det nya golvet så det har varit ett tag med ett "halvt" kontor.
- Men du var väl försäkrad, var den vanligaste frågan jag fick när inbrottet skedde.
Jag hade faktiskt ganska nyligen fixat försäkringen. Inte för att jag inte ville ha en utan för att jag tyckte det var för konstigt med alla klausuler och sånt.
Dyrt är det också.
Under mina snart 30 år som fotograf har jag aldrig blivit av med en grej, men då har ju faktiskt någon annan också ägt grejerna.
Men när jag hade fyllt i alla papper vad mina grejer skulle kosta OM jag blev av med grejerna imorgon och tvingades köpa nytt och när jag hade betalat premien blev jag också av med grejerna.

Jag lämnade in papper på alla grejer jag blev av med och skulle jag, vilket jag också skulle, köpa nytt skulle det kosta mig 211861 kr.
Efter 2,5 månad fick jag beskedet att jag skulle vara glad att jag får något alls, eftersom kontoret inte uppfyller skyddsklass 2 helt och hållet, men jag fick ändå 76150 kr av försäkringen.
Det saknas alltså 135711 kr till det jag faktiskt försäkrat grejerna för.
Hade grejerna stått på innergården eller om någon rånat mig på vägen till bilen hade jag fått mer.
Det är sjukt om du frågar mig.

Inbrottet blev både en ögonöppnare på hur försäkringsbolagen fungerar, jag använder Gefvert, men också en jävla irritation på allting.
Flera har berättat att man måste lägga till grejer man inte blivit av med. Blir man bestulen i bilen ska man tydligen se till att det syns på bilen. Det är ett galet sätt och samhälle vi bygger upp genom det.
Jag tog upp, för ärligt tydligen, exakt det jag blev av med och inte ett minneskort för mycket.
Hur jag gör i fortsättningen med försäkring vet jag inte.

Jag vet dock att det blev dyrt och ser jag någon ta något av någon annan ska jag slå den på käften.
Direkt!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden