onsdag 29 oktober 2008

Givakt!


Jag gick en överlevnadskurs som försvaret arrangerade för många år sen.
Den var mer än bra kan jag lova. Vi fick lära oss leva på det mesta, sjukvård och hur man snabbt sågar av benet på sin kollega.
OM, han eller hon trampar på en mina.
En kille på Rapport frågade han som utbildade oss i just det konststycket hur många ben han sågat själv?
- Jag har amputerat fler ben än kvinnor du dansat med under hela ditt liv, sa han bara.
Vi gick vidare på kursen och han som höll i alltihop frågade jag hur länge han skulle överleva om han släpptes ner från en helikopter mitt i norrland.
- Är det sommar så skulle jag nog leva till 80-årsålder, sa han. Skulle det vara vinter hade jag haft det tuffare fortsatte han.
Det sista dygnet skickades vi iväg för att "öva" på "riktigt". Vi var i söderland och skulle ta oss upp till nordland där allt var säkert igen. Vi var i knipa helt enkelt och vi fick alla ett ord som var en kod om man upplevde något för jobbigt så skulle man säga det och man togs direkt ut ur "leken".
Vi kom inte långt förrän arkans tigrar stoppade oss och tog oss till någon lagård där vi stog med huvor på i 4 timmar medan dom där idioterna puffade på oss och slog oss med sina gevär.
Aktuellts fotograf sa koden och åkte ur leken. Jag blödde näsblod men eftersom jag var bakbunden så fick det rinna.
Dom släppte oss och vi skulle söka skydd för natten. Vi hittade ett ställe där vi slog läger och en kille lyckades fiska upp två gäddor som vi njöt av till min whisky som jag hade lyckat smuggla med mig. Fråga mig inte varför jag ville ha med den men den värmde fint. Alla var så uppskakade efter "tortyren" så det var svårt att somna.
Tidigt, tidigt kom det en soldat smygande med en hund och han svettades floder.
Man såg rädslan i hans ögon och vi rycktes med direkt och plötsligt var vi i kriget igen.
Han viskade:
- Är det ni som är svenska journalister.
- Ja, viskade vi tillbaka.
- Jag kommer från ett jägarregemente och jag ska ta er härifrån, sa han fortfarande viskande.
Vi var omringade fick vi veta.
Hukade smög vi ut på ett fält och så utbröt det skottsalvor så man inte trodde det var sant.
Sen kom en helikopter och medan jägaren sköt som bara den så sprang vi ombord på den och flög iväg.
Nu var vi säkra men vi skulle ta båten över vattnet för att komma till flygplatsen.
Båten gick sönder och vi fick hoppa i vattnet och satt sen i timmar i den där lilla gummibåten.
Spyorna flöt omkring bland oss alla och efter timmar i stank och skräck hörde vi helikopterljud igen.
Plötsligt fylldes vår lilla utgång av en grodman som bara pekade på en efter en av oss och så flög man iväg rätt upp under helikoptern och när jag hängde där tänkte jag nog att detta är det häftigaste jag gjort.
Nu flög vi in till Berga örlogsbas där det väntade bastu och finmiddag.
Får du chansen att gå kursen så gör du det va?

1 kommentar:

Mattias Johansson sa...

Självklart, låter riktigt bra, grymt!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden