tisdag 19 februari 2013

Vemod 1


Ärligt talat.
Vit Chardonney och brasan knäpper bakom min rygg.
Det är tisdag och solen har gett sig för dagen så mörkret kommer smygande och snart är det svart.
Svart som natten.

Ont i tummen efter 2 serier i bowling.
Lite svagt kanske men så är det.

Nu har det ramlat in 2 stycken gig bara sådär förutom det jag redan är inbokad på i april.
Att prata bildjournalistik igen inför grupp är ju spännande men ärligt talat känns det lite länge sedan.
Måste ta upp föredragen igen och stuva om, ändra och tänka till igen med nytt material.
Det blir kul.

Jag gillar att Bildbyrån samlar sina "veckans bilder" på deras hemsida.
Gå in och kolla.

Stämmer det att Canon mark3 blir sämre om jag både har ett SD och ett Compact Flash kort i?
Varför, berätta gärna för mig?
OM jag bara kör med SD då, vad händer då?
Hjälp tas gärna emot.

Testar mig fram med den där skärpegrejen också. 
Många inställningar. 


Ta dig en titt på detta.

Läser just nu en bok på min iPad. Har ett gäng som ligger i den men har inte kommit till skott tidigare.
Det är fint, ingen sänglampa behövs, allt i ett liksom men det är såklart inga nyheter för dig.
Men ändå.

Som kombination till det läser jag biografin om Henri Cartier-Bresson.
Fint.
Köp den du också.

Slalompjäxor för 250 kr måste vara ett kap ändå?
Fina och med ett bra märke.
Antar jag.

Närmaste Crumpler-affär, vet någon?
Finns inte i Sverige va?
Måste få ett nytt blixtlås.
Känner du igen det?

Får ett fint mail ifrån Mark Earthy.
Tack Mark.

På fjärde avsnittet av Dicte lyckades jag få till serien med textningen på datorn.
Synd, nu lär jag mig inte lika mycket danska.

När jag går min dagliga promenad här i skogen så har jag mössa, Sony hörlurar och sen luva på det.
Jag lyssnar på Värvet såklart men det har jag nästan tipsat om löjligt mycket nu.

Till mig själv också, jag har tipsat om det så många gånger, kolla detta Lasse.
Gör det då och då, det är bra.

Nu fäller jag ner locket, tar det soft ett tag.
Jag har ju semester.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Som jag förstått det handlar det om att Canon snålat lite med kortläsarna. De har valt att använda sig av en nyare läsare till CF-kortet som stödjer UDMA7 (det häftigaste). Tyvärr har de dock valt att slänga in en SD-läsare som INTE stödjer UHS (SD-korts motsvarighet till UDMA7 typ).

Så om jag inte helt är ute och cyklar borde det räcka med att du kör med ett snabbt CF-kort och stoppar SD-kortet i fickan som backup.

Ian sa...

I have started my own blog, a long time ago .. partly do not have time to start writing and partly spend my time by reading other people's texts. As your, for example.
Trying to understand the younger digital and Photoshop cheaters ..! I still treading the holy film and heavy stuff.
That, with the fireplace fall to my taste!
That with Bresson is pretty good! as Capa .. All those with "Red Eyes"! .. you know that..My beloved generation .. - Masterclass .. Dinosaurs., .. My extinct generation ..
..Viewing "Outdoor photographer"-so unbalanced photographs - wonder who the judges are ..

Our colleague Malena have thrown away my nice photo story! the grounds that it is personal .. too much!
she thought.
Wish you all the best for the holiday .. Maybe you have a round through Alnarp ..
I love your blog .. photographs .. well ok ..See you around !
With warm regards

Ian Matt

Peter Kroon sa...

Här är en kille som förklarar på ett pedagogiskt sätt,
http://jeffcable.blogspot.co.uk/2012/06/why-you-should-not-put-sd-card-in-your.html

Kristoffer sa...

Crumpler Köpenhamn är nog närmast, Får inte deras hemsida att funka men adress och karta finn även här: http://www.nelso.se/dk/place/140734/map/

Lars D sa...

Åhh tack Kristoffer, jag ska kolla upp den.
LarsD

Lars D sa...

Tack för tipsen om minneskonsten också.
Toppen.
LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden