söndag 9 mars 2008

Grekland


Ny dag.
All gammal gin/tonic från Årets Bild festen är förbi nu.
Nya tag och tillbaka till verkligheten igen.
Det är skönt även om det var roligt i fredags.
Sitter vid gate A27 på Kastrup och är på väg till Aten.
Jag har ingen lust. Det var inget kul att lämna MIF där hemma.
F hade dessutom feber. Hemma igen på tisdag i alla fall.
När man reser ensam får man mycket tid till sig själv. Många tankar.
Det är också konstigt att vid varje säkerhetskontroll är det samma sak.
Även om man får vänta i 20 minuter innan man är framme så ska många medresenärer plocka av sig allt när dom kommer fram.
Det är sånt man har tid att reta upp sig på ordentligt när man reser ensam.
Man blir stressad i sin egen närvaro på ett konstigt sätt.
Nej, jag hoppas känslan vänder när jag sitter i hyrbilen och solen skiner.
I morgon är det jobb som gäller.

10000 meter upp på stol 8D på väg till Aten. Vi är snart över Makedonien har jag fått veta. Jag har suttit och bläddrat i ÅB-boken.
”Fotografen väljer starka och globala ämnen för sina uppdrag” skriver juryn om Årets Fotograf Åke Ericson.
Men är det verkligen det som ska vara avgörande. Jag tycker Åke är värd titeln, det är inte det, men det är ett konstigt jury snack.
Låt oss säga att Magnus Wennman eller Jonas Lindkvist har bättre bilder, skulle dom inte kunna bli årets fotografer för att dom valt fel ämnen?
Nu menar jag inte att det är så men om det skulle kunna vara så.
Skulle Wennman kunna bli årets fotograf med 90% av bilderna i sportkategorin?
Jag tror inte det, det är inte seriöst nog. Tyvärr får man ju säga för då känner jag också att jag valt fel ämnen, haha.
Kan man välja ämnen för att i mars bli utsedd till Årets Fotograf?
Är det kul att jobba på det sättet? Jag tror inte Åke gjort så utan följt en annan tanke i sitt huvud. Det ska bli spännande och se vad han gör av sitt långa projekt från Kosovo.
Grattis Åke, du kämpar på och det visar att det lönar sig till slut. Roligt! Eller till slut, du har väl varit nominerad de sista 12 åren eller nåt men du fattar vad jag menar.
Det var länge sen årets fotograf hade med en sportbild i sin vinnarkollektion.
Jag blir förvånad när jag bläddrar i boken och under Februari har Expressen fotografen Stefan Söderström skickat in en bild från skid-VM som är, förlåt men riktigt dålig. Hur tänkte han där? Skulle den medaljbilden bli årets sportbild?
Sen i september så har han en bra boxningsbild och borde ju tänkt att den slår medaljbilden så jag betalar inte för medaljbilden. Men det är ju hans val det där men jag kan inte låta bli att bli lite förvånad.


Läser vidare på planet i tidningen Kamera&Bild om fotografen Caroline Tibell.
Hon är duktig och verkar sympatisk. Jag ska surfa efter hennes hemsida om hon har någon. Skolad och fostrad hon också på Biskops Arnö.
Framme på rummet. Det är ett litet möggigt rum med gardiner i orange färg.
Sängen är en liten historia med ett täcke som går i samma färg.
Telefonen är grön. Men det var en vacker körning i 2 timmar från Aten.
Kringelikrok men mycket fin.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar som Kalle inte brydde sig om kostymtvånget?! Heja Kalle!

/M.

Lars D sa...

Kung Karl!
/LarsD

Anonym sa...

Lars! Intressanta tankar om ämnesval och om hur det spelar in i tex Årets Bild. Jag vet dock inte om jag håller med dig, utan tycker att juryn har en poäng.

Bra (bild)journalistik belyser viktiga ämnen. Vad som är viktigt är förstås subjektivt, men visst är malariadöda barn viktigare att berätta om än svenska surfare och konstsimmare? Det ena behöver inte utesluta det andra, men om man måste välja så...

Så nej, en fotograf som bara plåtar sport kommer nog aldrig bli Årets Fotograf. Tror jag.

Anonym sa...

Expressen och några tidningar därtill lär inte betala för sina inskickade bilder då de är stora sponsorer till Jonas tävling.
Lite märkligt kanske men kan förklara varför vissa bilder skickas in av vissa fotografer.

Anonym sa...

Hej,
Jag tror inte jag är ensam när jag säger att Sydsvenskan har några av landets främsta pressfotografer. Jag har bara blaskan på söndagar, men då är den också som festast och har i regel alltid några fina bildjobb.
En sak som jag funderat över är kontrasten i många av bilderna. Är det så att man gärna fläskar på med den i efterhand, eller har det med papperskvalitet och tryck att göra? I många andra papperstidningar är bilderna så kontrastlösa tycker jag.
Sedan är jag lite nyfiken på din och dina kollegors inställning till blixt. Höjer man hellre ISO än skickar iväg en låga? Eller beror det helt på situationen?
Tack för en fin blogg och fortsätt visa oss dina och andra fotografers kanonbilder!
/Nyfiken

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden