måndag 17 mars 2008

Mysmåndag


Vilken soppa det tycks vara i PFK/Årets Bild.
Jag har ju sagt det förut men jag säger det igen. Tävlingen och allt kring den är alldeles för hemlig.
Nu slutar Lemberg hux flux. Ingen fattar varför. Han har gjort ett hästjobb och nu har PFK lackat ur på honom av någon anledning. Tråkigt att det blir sådär.
Jag tror fotosidan förlorar på sandlådenivån. I nuläget slår vi grävarna och jornalistpriset ordentligt när det gäller evenemang.
Vi får se hur det blir i framtiden.
Jag hörde också talas om rykten om att juryn ville diska alla tre reportage i sportklassen.
Men istället gav de dom första, andra och tredje pris till just dom reportagen.
Javisst, det är väl okej men varför sen gå ut med att "alla" i juryn tyckte det var överkopierat i photoshop?
Juryn måste väl ändå stå för det som dom gett pris till?
För något år sedan hörde jag samma sak om årets fotograf, men istället gav man honom det finaste priset.
Stand up liksom, det är bara en tävling.
Sen blir ÅB förvånade och skriver att juryn skriker att det är photoshop award året efter.
Ja, tror fan det när man året innan gett pris till en duktig fotograf som i och för sig jobbar mycket i photoshop.
Det är ju inte facit men juryn som valt bilderna måste väl i allafall stå för sina val. Tycker jag.
Sen kanske alla rykten och snack i baren på Berns bara är skitsnack men jag tror inte det.
Nej, dra ner på juryn till 3 personer. Ta tre duktiga oavsett kön. Jag tror inte det spelar någon roll.
Se till att juryarbetet inte blir så himla stängt. Låt jurygubbarna eller tanterna stå för sina val när dom sätter sina kråkor på diplomen. Dom ska tycka det är så rätt val att dom kan grillas på en juryhearing. Inget konstigt med det.
Och ha rätt!

Något kul då?
Jag har haft en sån fixardag så det liknar ingenting.
Jag är nöjd och fattig med för den delen. Jag hann med en kopp te med Ola Torkelsson.
Ikväll klockan 21:30 är det Kobra. Jag gillar alltid det.
Reuters har gjort en stor multimediagrej om Irak som du hittar här.
Jag har hittat en magnettavla som jag ska plåta som tagit allt för lång tid att hitta.
Multimediashooter som legat nere ett tag är tillbaka.

Bilderna är från thaiboxning som jag var på som ren terapi efter tsunamikatastrofen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Here we go again… part two.

Sist jag skrev det blev det ett fruktlig drag på den här bloggen. Så vi får se vart vi landar den här gången.
Jag har redan nämnt det i en tidigare kommentar, men det tål att upprepas igen. Det är dags för en ”helrenovering” av ÅretsBild-tävlingen. Kanske inte så mycket kring själva prisutdelningen och festen, där har vi nått en mycket hög nivå med TV-sändning och en enormt stor bevakning från övriga medier. Heder till Jonas Lembergs insats på den fronten. Nej renoveringen bör ske av själva grundstenarna som tävlingen vilar på. Regler och juryinstruktionerna bör ses över grundligt. Samtidigt som PFK, som organisation, bör ställa sig frågan Varför och till vilken nytta har vi Årets Bild?
De regler som nu finns, har först växt fram under ca 50-års analog tävlande (kopior) som sedan i en övergångsperiod av en mix kring analoga och digitala bilder fått sin slutliga form. Dagens regler har en rejäl dos av ”analogt tänkande i sig” och det bör vi i dessa digitala tider ändra på. Årets Bild är en sådan stor sammanhållande kraft inom PFK så nya tävlingsregler kommer med automatik att ge svar på frågorna som finns i bildpolicy, kloning och Photoshopdebatten. Det här är ingen lätt sak att ta tag i men låt PFKs styrelse med alla ordföranden från de olika distrikten starta debatten på morgondagens möte. Det finns ett gäng frågor som behöver besvaras.
Varför och till vilken nytta har vi Årets Bild?
Vilka skall få tävla?
Hur skall reglerna se ut?
Klassindelning?
Juryinstruktionernas utformning?
Antal jurymedlemmar?
Ja det finns en hel uppsjö av frågor som måste få sina svar, och svaren kommer att i sin tur att generera nya frågor och svar. Förhoppningsvis kan PFK skapa en modern tävling som kan fortsätta att locka till engagemang kring pressbilden.

Mvh
Christer Höglund

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden