söndag 17 januari 2010

Fejk?


Foto: Karl Melander/ Sydsvenskan
Det kommer ett läsarmail från en läsare som tycker att Karls bild är onödigt manipulerad från i lördags.
Läsaren tycker att kvinnan mitt i bilden var onödig.
Jag blir rädd.
Vad tror våra läsare om oss bildjournalister?
Jobbet att vänta ut att det kommer en människa är ju mycket lättare än att försöka klippa in bilden i efterhand, antar jag.
Jag känner Kalle och jag känner dom som jobbar på Sydsvenskan.
Där skulle det aldrig hända, det kan jag gå i god för.
Om det skulle behövas.
Men det är en jobbig och ganska allvarlig anklagelse.

1 kommentar:

Sebastian LaMotte sa...

Menar läsaren att Karl skulle klippt in kvinnan i efterhand i datorn? Känns som att läsaren behöver läsa på lite om bildjournalisters etik vid manipulation etc. Det låter nästan som att läsaren tror att alla bilder är mer el mindre manipulerade. Tråkigt och allvarligt om den synen blir alltför utbredd.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden