måndag 25 januari 2010

Intervju med Johan Bävman


Johan Bävman är också en fotograf från Sydsvenskan som är nominerad.
Han är dock tjänstledig just nu och befinner sig i Sydamerika.
Jag fick tag i honom via mailen och här ser du hans svar.
Hur mycket bilder sände du in till tävlingen?
Två reportage: Sport reportageklassen och Sverige reportageklassen. Två portätt och en humorbild och två bildspel.
Vad tror du mest på själv?
Svårt att säga, men kanske är det vaccinationsreportaget då det innefattar 2009 väldigt bra. OM jag skall vara ärlig trodde jag inte alls på mig själv detta året då all min tid nästan har gått åt mitt förra jobb om Albinos i Tanzania.

Foto: Johan Bävman/ Sydsvenskan
Är det viktigt med tävlingar?
Jo det är viktigt. Men väldigt svårt att tävla i bilder och i andras livs situationer som inte får ta del av vinsten på samma sätt som man gör själv.
Har funderat mycket på denna fråga och efter Albino-reportaget har jag insett att detta är ett sätt att berätta vidare historien för fler folk och att bilderna och berättelserna inte glöms bort efter första och sista publicering. Jag har insett att vinnande tävlingsbilder Årets bild, WPP, POY ses av väldigt mycket folk, dels av folk som är bildintresserade men även av andra människor som blir berörda och upplysta. Vilket är mitt syfte. Men att tävla innebär också en bekräftelse och att man vågar lita på sig själv mer än förut.    
Kan ÅB stärka bildjournalistiken i Sverige tror du?
Givetvis, men det krävs förnyelse och omstrukturering. På tok för dyrt och jag tycker det skall vara mer som i Norge och i Danmark. En klumpsumma där fler kan delta oavsett ekonomi. Fattar inte hur det kan vara så förbaskat dyrt att vara med i Årets bild. Hur lyckas Norge och Danmark hålla nere kostnaderna medan Sverige misslyckas?  

Foto: Johan Bävman/ Sydsvenskan
Hur planerar du 2010?
Är just nu i Quito, lär mig spanska och researchar på bildreportage. Hoppas att det intressanta jobb jag har på gång går i lås. Annars blir det jobb och även leta jobb i hemtrakten.

Foto: Johan Bävman/ Sydsvenskan
Har du något projekt du vill dela med dig av till nästa år?
Planeringsfasen än, men mitt första planerade möte i morgon avgör om mitt planerade jobbkan fungera.

Foto: Johan Bävman/ Sydsvenskan
Tack Johan att du tog dig tid även på din tjänstledighet. Vi kommer hurra för dig i Örebro och ta emot ditt/dina priser.
Vi saknar dig här hemma men du ska njuta där borta.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden