torsdag 1 augusti 2013

Christer, Jonny och Åre.

Foto: Christer Höglund

Jag bläddrar igenom gamla Årets Bild böcker och kan inte låta bli att imponeras över Christer Höglund och Jonny Mattssons dominans i sportklasserna på 90-talet.
Bilden ovan fick Christer Höglund ett tredjepris i sportklassen efter OS i Barcelona 1992.
Samma år vann han med en pingisbild från samma OS.
Just nu pågår det ett VM i Barcelona och arenan och bilderna är de samma.

Vad jag vet så sysslar varken Jonny eller Christer med fotografi längre.
Det är såklart synd men branschen och läget har fått dom att gå vidare.

Jag tror du får ha lite överseende med bilden, det är ett repro från boken, tagen med en 35mm på skakig hand.

Jag skickar ett sms till Jonas Lindkvist och han svarar att vad han vet är Jonny Mattsson den enda fotografen som vunnit 1:a, 2:a och 3:a pris i sport actionklassen samma år genom tiderna.
Det är respekt.
På samma sätt som när Jonas Lindkvist själv vann första pris i Sportreportage, Sport Action och Sport feature samma år.
Respekt.

Annars har vi idag gått in i augusti.
Nu ska jag knyta ihop påsen med workshopen till 90% åtminstone.
Det ska bli väldigt roligt, jag ser verkligen fram emot det.
Är jag snabb hinner jag med en liten "stickning" imorgon också.
Mycket av energin är tillbaka idag.
Springband, gym och bastu kan göra så mycket med en.

Här är några bilder från Polen som jag tog för några år sedan.




Om det av någon anledning regnar hos dig eller om det blir kväll, det blir det ju alltid, så kan du ta dig en titt på detta tycker jag.

"Man måste fotografera varje dag för att bli riktigt bra på det".
Det är tufft men telefonen hjälper mig åtminstone när det gäller just detta.

Skulle kunna tänka mig en framtid som klippare, tycks vara roligt på många sätt.
Gärna som frilans så jag själv väljer var jag sitter.
Tänk dig själv, ett stort rum med 2, kanske 3 skärmar och bara sitta och klippa och mysa.
Utanför fönstret, som om man nu skulle dra upp den mörkläggningsgardin man också köpt in kanske man kunde skymta Åre-skutan.
Allt i pyjamasbyxorna!

Nu tar vi oss an augusti, eller hur?
Åter till verkligheten.


3 kommentarer:

Erik Mårtensson sa...

Jodå, Christer är allt igång fortfarande! Jag har förvisso ingen jätteprecis information men jag såg bilder signerade Höglund från golfens British Open nyligen:)

Lars D sa...

Ja, du har rätt. Golf gör han då och då men driver ett "annat" företag också.
Om jag fattat rätt.
/LarsD

Fredrik Reuterhäll sa...

Hehe, myskillen.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden