tisdag 9 september 2014

Passivt?


Jag vet att jag tjatat om det tidigare, men när jag var bildchef på Sydsvenskan så räknade jag alla bilder i tidningen varje dag.
Min lilla räknare ligger här i skrivbordet fortfarande.

Kvinnor, män och hur många bilder som var passiva och stillastående och hur många bilder som faktiskt berättade något eller bara var en illustration av texten.
Oftast ett bevis på att vi lyckats träffa någon som skulle göra något eller hade gjort något.
60% passivt var en varningssignal och jag sa till på morgonmötena där vi alla enades om att vi alla måste skärpa oss.

Det är ju precis som kvinnofrågan, inte bara en fråga för oss fotografer, eller för kvinnorna för att summera den liknelsen.
Det är ju allas problem.

Här är förresten Sandra Anderberg jag träffade innan hon åkte på VM i Frankrike.

Ha en fin dag!

----------------------------------------------------------

p.s I dagens C-del (om vi räknar bort sporten) är 100% passiva porträtt.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden